چرا ما عصبانی هستیم؟

    بازدید : 32
گروه اجتماعی آذرانجمن؛ سید جواد میری، رئیس پژوهشکده جامعه‌شناسی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی با بیان اینکه علت عصبانیت ایرانیان امروزی از دو منظر روانشناختی و جامعه‌شناسی شکل…

یکشنبه 19 آذر 1402 :: 14:34

کد خبر : 57444

گروه اجتماعی آذرانجمن؛ سید جواد میری، رئیس پژوهشکده جامعه‌شناسی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی با بیان اینکه علت عصبانیت ایرانیان امروزی از دو منظر روانشناختی و جامعه‌شناسی شکل می‌گیرد، اظهار کرد: در زمینه روانشناختی بحث بر روی خود فرد است، در این عامل باید بیوگرافی فرد بررسی شود تا نتیجه اینکه چرا فرد در رابطه با مادر و پدر و همسر و فرزندان خود و حتی نسبت به خود چنین رفتاری را نشان می‌دهد و این پریشانی را نسبت به خود به وجود می‌آورد پیدا شود.

وی ادامه داد: در منظر جامعه شناختی؛ اینکه بخواهیم صفات و یا این پدیده های خشونت، عصبانیت را درک کنیم، نیازمند این هستیم تا به ابعاد اجتماعی و مولفه های محیطی یک فرد و بستر اجتماعی او توجه کنیم.

میری با بیان اینکه خشم و عصبانیت زمانی ایجاد می‌شود که با پیرامون خود نتواند تأمل ایجاد کند، افزود: زمانی که از آستانه تحمل صحبت می‌کنیم به نوعی در باب تاب آوری یک جامعه صحبت می کنیم و تاب آوری یک جامعه متصل به مولفه‌های چند بعدی و چند ضلعی است.

وی توضیح داد: مولفه های اقتصاد، آموزش، در آمد و وضع زندگی و… می‌تواند تاثیر گذار کاهش و یا افزايش عصبانیت و خشونت در یک کشور باشد.

وی خاطرنشان کرد: نقطه مهم این است که تغییرات ناگهانی و شتابان در جامعه باعث می‌شود تا جامعه‌ای همچون جامعه ایران حتی با گذشته خود اما نه گذشته خیلی دور به تناقض برسد.

وی مثال زد: همچون طبقه متوسط در ایران که در ۱۵ سال پیش وضع خرج و معیشت خوبی را دارا بوده و امروزه به دلیل سقوط آزاد درآمدی این طبقه به سوی طبقه فقرا و تهی دست باعث ایجاد شکاف شده اما از نظر ذهنی در طبقه متوسط قرار گرفته این شکاف بین درآمد و مولفه‌های ذهنی باعث از بین رفتن بسیاری از مکانیزم‌های کنترل و پایین آوردن آستانه تحمل افراد شده است.

وی بیان کرد: جامعه ایران به دلیل وضعیت انقباضی که در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی پیدا کرده باعث شده تا تعاملات بین افراد از رنگ و بوی همبستگی به سوی رنگ و بوی سولیدالیته و سردی گرایش پیدا بکند.

وی گفت: این گرایشات باعث شده تا همبستگی اجتماعی تضعیف شده و تغییرات عمیقی را بر روی کنش و رفتار های افراد در نسبت به کنش های خود و اطراف خود و تعاملات بین فردی گذاشته شود.

انتهای پیام/

نظرات

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمام حقوق این سایت متعلق به آذر انجمن می باشد . طراحی و بهینه شده توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ آرکاوب

مجوز استفاده از قالب خبری ناب نیوز برای اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید