تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
شماره : 21161
تاریخ : 15 آذر 1400 :: 13:08
حوزه : اسلایدر, برگزیده اخبار, فرهنگی, ویژه, یادداشت
رونمایی از شگردهای پیشرفته مردم فریبی؛ طرح تدریس زبانهای مادری، پیشرفت رو به جلو یا عقبگرد؟ آذرانجمن: اخیرا خبر تصویب طرح تدریس زبانهای قومی در مدارس به نقل از منادی در رسانه ها منتشر شده است. با بررسی این طرح می توان دریافت که طرح های قبلی در این خصوص بسیار کارآمدتر از طرح اخیر هستند.

گروه فرهنگ و هنر آذرانجمن: پس از اینکه مطالبات و اعتراضات به رئیس آذربایجانی کمسیون آموزش مجلس در خصوص عدم رسیدگی به موضوع تدریس زبان مادری در مدارس بالا گرفت و منادی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمسیون آموزش به دلیل وعده ها و شعارهای تبلیغاتی حول این موضوع در زمان انتخابات، تحت فشار قرار گرفته و موقعیت خود در انتخابات آتی را در خطر دید، طرحی از بین طرح های فراموش شده در بایگانی مجلس بیرون کشیده شد و در این کمسیون به تصویب رسید. خبر تصویب این طرح با تیترهای دهن پرکنی به نقل از منادی به همراه یکی دیگر از نمایندگان آذربایجانی مجلس در رسانه ها منتشر شد. بطوریکه گویا ایشان برای اولین بار موفق شده اند تدریس زبان ترکی در مدارس را که مطالبه دیرینه مردم آذربایجان است، عملی کنند. اما این، اولین طرح در موضوع تدریس زبان های مادری نبود و طرح های دیگری نیز قبلا در مجلس بررسی شده اند که بسیار کارآمدتر و بهتر از طرح اخیر می باشند. طرحی که منادی با خبرسازی حول آن قصد موج سواری دارد، نه تنها پیشرفت رو به جلو محسوب نمی شود بلکه یک عقبگرد آشکار است. به عنوان مثال طرحی در مجلس قبلی پیگیری شد و طبق اظهارات استاندار سابق با نهایی شدن آن، قرار بود زبان ترکی در مدارس استان آذربایجان شرقی به صورت دو ساعت در هفته و در مقاطع چهارم ابتدایی و نهم دوره اول متوسطه تدریس شود. هرچند این طرح نیز در مرحله اجرا، به دلیل شرایط کرونایی و غیرحضوری شدن مدارس زمین گیر شد اما به لحاظ کارآمدی بسیار بهتر از طرحی است که منادی با آن می خواهد قهرمان داستان شود. طبق گفته منادی، بر اساس طرح تازه، از سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ (یعنی بعد از انتخابات آتی مجلس) ادبیات و زبان های قومی در پایه های هفتم و دهم، آن هم بصورت دو واحد اختیاری تدریس خواهد شد. یکی از مهمترین برتری های طرح قبلی این بود که از پایه های پایین تر، تدریس زبان مادری انجام می شد. شایان ذکر است طبق نظریات کارشناسی و روانشناسی، آموزش زبان به ویژه زبان مادری باید از سنین پایین آغاز شود. اما مورد دیگری که طرح اخیر منادی را کاملا زیر سوال می برد اختیاری بودن این دو واحد است. تنظیم کنندگان این طرح احتمالا آگاه هستند که دانش آموزی که در پایه های بالاتر زیر فشار دروس مختلف قرار دارد، هیچ واحد اختیاری را انتخاب نخواهد کرد. بدین ترتیب هم تدریس زبانهای مادری به مدارس وارد می شود و هم کسی زبان مادری خود را آموزش نمی بیند. و همچنین خوراکی برای تبلیغات انتخاباتی در آینده برای برخی نمایندگان تبریز فراهم میشود. در ادامه تنظیم کنندگان این طرح، حتی در صورت اجرای آن در آینده به جنگ روانی فرهنگ دوستان خواهند رفت که دو واحد ارائه شد اما دانش آموزان استقبال نکردند. گفته نخواهد شد که کدام یک از دروس دیگر در صورت اختیاری بودن مورد استقبال قرا خواهند گرفت. برخی نمایندگان مردم فریبی را به درجات اعلی تری رسانده اند. در موعد انتخابات یکی در وعده و شعار از فعالین فرهنگی هم سبقت می گیرد و دیگری در ژنو با موضوع زبان ترکی در ایران سخنرانی می کند. اما پس از انتخابات مسابقه مردم فریبی راه می اندازند. بزرگترین آفت در انتخابات های کشور که لازم است فکری به حال آن شود و بار مسئولیت آن بیش از همه بر دوش رسانه هاست که اجازه سواستفاده از احساسات پاک مردم داده نشود. انتهای پیام/