به گزارش آذرانجمن،رحیم وظیفه شعاع در خصوص اهمیت معلمان، اظهار کرد: خداوند برای هدایت بشر ۱۲۴ هزار پیامبر را بهعنوان معلم و راهنما ارسال کرد و گل سرسبد آنها پیامبر اکرم(ص) است که فرمودند «إنَّما بُعِثتُ مُعَلِّما؛ من معلّم برانگیخته شدم…» بنابراین بدون داشتن راهنما و معلم، امکان طی کردن این مسیر پر پیچ و خم برای انسان مقدور نیست.
وی ادامه داد: معلمی که از قرآن ارتزاق کرده و خود را معلم قرآن معرفی میکند، او معلم ربانی بوده و صرفاً تعلیم، محور کار او نیست.
وی افزود: معلم قرآنی خدامحور است و اخلاص و اخلاق قرآنی مبنای و مؤلفه اصلی شخصیت چنین معلمی است.
وظیفه شعاع با اشاره به ویژگیهای معلم مورد نظر قرآن، یادآور شد: اگر بخواهیم در یک جمله معلم مورد نظر قرآن را توصیف کنیم، باید به معلمی اشاره کرد که تلاش میکند، مظهر اسماء پروردگار خود باشد؛ چنین معلمی متصف به اخلاق قرآنی است.
وی با بیان اینکه مبنای کار این معلم محبت است، محبتی که نشان از رحمت و مهربانی دارد، گفت: امام علی(ع) در یک حدیث نورانی معلم مورد نظر قرآن را اینگونه معرفی کرده است؛ «کسی که خود را در مقام پیشوایی و امام مردم قرار میدهد، باید پیش از آن که به تعلیم دیگران بپردازد، به تعلیم خویش بپردازد و باید تأدیب کردن او به علمش، پیش از تأدیب کردن به زبانش باشد. کسی که معلم و ادب کننده خویشتن است، به احترام سزاوارتر است، از کسی که معلم و مربی مردم است».
وی خاطرنشان کرد: بنابه این سخن امام علی(ع)، عمل معلم بیش از سخن او موثر است؛ بزرگان دین و علمای اخلاق و ربانی، هر موردی را که از شاگردان خود انتظار داشتند، عمل میکردند؛ بنابراین کلام آنها نیز نافذ بود.
مدیرعامل مهد قرآن و عترت آذربایجان شرقی در پایان در تشریح ویژگیهای یک معلم قرآنی، تاکید کرد: چنین معلمی اصول تربیت قرآنی را از منظر نظری آشنا بوده و در شخصیت خود، آن اصول را عملی میکنند که در این صورت در شخصیت او تجلی یافته و بدون زحمت دیگران را تربیت میکند چراکه محال است، اخلاق اسلامی در شخصیت فردی وارد نشده و در دیگران اثر گذاشته و بتواند تربیت کند که اکنون مشکل بشر کمبود چنین معلمانی است که عامل باشند.
انتهای پیام