به گزارش آذرانجمن، آرش محمدزاده کردلر، کاندیدای ششمین دوره شورای کلانشهر تبریز عنوان کرد: ترافیک شهری تبریز در سالهای اخیر، دردی است که مسکّنهای موقتی زوج و فرد، یا یک طرفه سازی مسیر نیز نتوانسته آن را آرام کند. مطالعات انجام گرفته دراین حوزه، آیندهنگری لازم را ندارد و صرفا برای رفع نیاز مقطعی و چند ساله انجام گرفته است. یا اکثر پروژههایی که در راستای توسعه حمل و نقل عمومی اجرای شده است، بیشتر ویترینی و رزومهساز هستند تا اینکه مشکلی از ترافیک و معضلات ناشی از آن نظیر آلودگی محیط، آب و هوا، هدررفت انرژی و وقت را حل کند.
وی افزود: هنوز که هنوز است هیچ مسئولی در این شهر کارشناسان و شهروندان تبریزی را در مورد اجرای خط یک قطار شهری در مسیری که نیازی به آن نبود، قانع نکرده است. مسیری که دهها هزار میلیارد تومان صرف ساخت آن شده است ولی تأثیر چندانی در رفع ترافیک و یا اشاعه فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی را نداشته است.
محمدزاده، دارای برد تخصصی طراحی و چیدمان فضا از دانشگاه “LISBON” پرتغال تاکید کرد: هنوز که هنوز است بیشترین حجم تردد خودرو در مسیر خط یک اتفاق میافتد و ائلگلی مقصد خودروهای تکسرنشین است. امروز توقف هر گونه حفاری در خطوط متروی شهری تبریز، ضرورتی است که باید شورای شهر و مدیریت شهری بدان توجه بیشتری کنند.
او اضافه کرد: متروی تبریز بنا بر اذعان بسیاری از کارشناسان و بر اساس شرایط خاک تبریز، از اساس اشتباه بود و سالهای سال است که این اشتباه تکرار و بر اجرای آن اصرار میشود. به جای هزینهکرد صدها هزار میلیاردی برای 5 خط تبریز، و حفاریهای غیرکارشناسی که بافت فرهنگی و تاریخی شهر و آبهای زیرزمینی تبریز را در این بحران کمآبی کشور تحت تأثیر قرار داده است، میتوان تراموای شهری را احداث کرد که از هر حیث، برای تبریز با صرفه است.
محمدزاده در پایان خاطرنشان کرد: توسعه حمل و نقل پاک، کاهش هزینههای ساخت، کاهش هزینههای مسافرت درونشهری و مهمتر از همه اینها نگاه گردشگری به این موضوع تبریز را شهره عام و خاص خواهد کرد. شاید تنها با هزینه یک خط مترو، بتوان تراموای شهری را در تبریز پیاده کرده و عنوان اولینی دیگری بر این شهر اضافه کرد.
انتهای پیام/