تاریخ انتشار: ۱۴۰۴/۰۹/۲۹ - ساعت ۱۱:۵۲ کدخبر: 90815 comment-2 Created with Sketch Beta. نظرات (0)

روایت شب چیلله از زبان محمدعلی بیانی؛

از کوهستان‌های آذربایجان تا روم باستان

پدران ما که همواره در ارتباطی نزدیک با طبیعت زندگی می‌کردند، زنده شدن و بیدار شدن طبیعت را با دقت زیر نظر داشتند. آنان می‌دانستند که خورشید هر روز از شرق به غرب و از غرب به شرق در حرکت است و همواره دوباره طلوع می‌کند؛ از همین رو، میان خود و این منبع حیات پیوندی عمیق برقرار کرده بودند و برای آن آیین‌ها، مراسم‌ها و جشن‌های گوناگونی داشتند.

به گزارش آذرانجمن، محمدعلی بیانی، پژوهشگر و زبان‌شناس زنجانی، در گفت‌وگو با آذرانجمن به روایت این شب در بین فرهنگ های مختلف پرداخت: در میان ما، آخرین شب فصل با نام «چیلله» یا «شب چله» مشهور است. البته در ادبیات رسمی ما نیز از چیلله و آیین شب چله سخن گفته شده، اما این یادکردها بیشتر جنبه‌ای دیوانی دارد و نه فولکلوریک؛ به این معنا که شاعران، این مفهوم را از متون، کتاب‌ها و آثار شاعرانِ زبان‌ها و فرهنگ‌های دیگر وام گرفته‌اند.

این پژوهشگر و زبان‌شناس با اشاره به ریشهٔ واژهٔ «یلدا» گفت: «یلدا» واژه‌ای عربی‌تبار است که ریشه‌ای سریانی دارد و به معنای «تولد» به‌کار می‌رود؛ و روشن است که منظور از این تولد، زایش خورشید است. آخرین شب سال، بلندترین شب سال به‌شمار می‌آید و پس از آن، خورشید هر شب بیش از پیش بر تاریکی غلبه می‌کند؛ گویی از دل تاریکی برمی‌خیزد.

Advertise

وی افزود: از فردای این شب، شب‌ها به‌تدریج کوتاه‌تر می‌شوند؛ انگار خورشید دوباره متولد می‌شود و چرخه‌ای تازه را آغاز می‌کند. همین باور است که یلدا را به مفهومی فراتر از یک شب ساده تبدیل کرده و آن را به نمادی از امید، روشنایی و آغاز بدل ساخته است.

بیانی با اشاره به پیوندهای آیینی این باور تصریح کرد: این اندیشه با آیین‌های میترائیسم و خورشیدمحور پیوند دارد؛ میترائیسم به عنوان یک دین کهن و قدیمی که به‌صورت یک نظام اعتقادی، در میان ملت‌ها، به‌ویژه در سرزمین‌های شرقی و مناطق کوهستانی و جوامع کشاورزیِ تکامل‌یافته، رواج داشته‌اند. گسترده‌ترین قلمرو این باورها در آذربایجان، موغام و کوهستان‌های آناتولی بوده و طایفهٔ مغان به‌عنوان مفسران و متولیان این آیین شناخته می‌شدند.

وی گفت: این باور از آذربایجان به دیگر سرزمین‌ها گسترش یافت و بعدها در میان رومیان نیز رواج پیدا کرد؛ به‌گونه‌ای که شب زایش خورشید با تولد عیسی هم‌زمان شد و معنایی تازه یافت؛ مفهومی که تا امروز نیز باقی مانده است.

این زبان‌شناس زنجانی دربارهٔ آیین‌های مردمی شب چله اظهار کرد: در میان ما، این شب که با نام «شب چیلله» شناخته می‌شود، همواره با شادی و جشن‌های مردمی همراه بوده و آیین‌ها و بازی‌های ویژهٔ خود را دارد. در این شب، میوه‌های سرخ جایگاهی برجسته پیدا می‌کنند؛ نه از سر تصادف، بلکه به‌دلیل اشارهٔ هم‌زمان به خورشید و سرمای روزهای پیشِ رو.

وی ادامه داد: میوه‌هایی چون انار، هندوانه، زردآلو و آجیل، همراه با منقل آتش، بر کرسی چیده می‌شوند؛ نمادهایی که با رنگ گرم خود، جان‌ها را گرم می‌کنند و پیام روشنی و زندگی را به همراه دارند.

بیانی در پایان با اشاره به معناشناسی نمادها گفت: دربارهٔ واژهٔ «نار» نیز گفته می‌شود که اگرچه در عربی به‌معنای آتش و نام یک میوه است، اما در ترکی و برخی زبان‌های هم‌خانواده، معنای خورشید را نیز در خود دارد. از همین‌رو، قرار دادن انار بر کرسی در شب یلدا، نمادی از خورشید و زایش دوبارهٔ آن است و حتی می‌توان گفت هندوانه نیز در این شب، بازنمایی دیگری از خورشید به‌شمار می‌آید.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *