گروه اجتماعی آذرانجمن؛ هفته آخر مرداد ماه بود که کاربران اینستاگرام با رشد اختلال و بعضا قطعیهای مکرر روبرو شدند. این دلهره با به جریان افتادن بررسی طرح صیانت و در نهایت تصویب آن در نیمه شهریور سال جاری توسط شورای عالی فضای مجازی تشدید شد.
همچنین شورای امنیت کشور، بعد از شروع اعتراضات اخیر دستور اعمال محدودیت در اینترنت و فیلتر اینستاگرام و واتساپ را صادر کرد. اتفاقی مشابه آبان ۹۸ که گرچه فیلترینگ تلگرام به صورت موقت بود اما چند ماه بعد این پیام رسان با دستور قضائی فیلتر و دسترسی به آن محدود شد.
گرچه هنوز درباره موقتی و یا دائمی بودن این محدودیت موضعی گرفته نشده، اما سخنان وزیر کشور این احتمال را مطرح کرد که با کنترل اعتراضات محدودیت های اینترنت برداشته می شود. اما فیلتر ماندن اینستاگرام محتمل است که این موضوع موجب دلهره بسیاری از کاربران فضای مجازی شده است.
اینستاگرام در ایران یک شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشتن فیلم و تصویر نیست بلکه یک بستر کسب و کار و تامین معیشت است. گرچه آمار و ارقام رسمی وجود ندارد اما اظهارات مسئولان نشان می دهد تعداد زیادی کاربر فعال در این پلتفرم صاحب کسب وکار هستند.
ایرنا مرداد ماه سال جاری به نقل از ابوالحسن فیروز ابادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور نوشت: ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی مجازی در کشور تنها در اینستاگرام فعال است.
همچنین براساس گزارش سال گذشته مرکز آمار ایران نیز معادل ۱۱ میلیون نفر از طریق شبکههای مجازی کسب درآمد میکنند. از این میزان حدود ۹ میلیون نفر یعنی ۸۳ درصد از طریق اینستاگرام در حال کسب درآمد هستند.
پس از همه گیری کووید ۱۹ فعالیتهای خرد و اینترنتی بر بستر اینستاگرام بیش از پیش شدت گرفت و با فیلتر کامل پلتفرم اینستاگرام پیش بینی می شود؛ کسب و کارهای اینترنتی بیش از گذشته آسیب ببینند. در نیمه اول اردیبهشت ۱۳۹۷ که تلگرام فیلتر شد، کسب و کارهای اینترنتی اگرچه به شدت آسیب دیدند؛ اما به تدریج از تلگرام به اینستاگرام نقل مکان کردند. اما امروز هیچ پلتفرمی جایگزین اینستاگرام در کشور وجود ندارد.
براین اساس از نگاه فرهاد جهانی، کارشناس ارشد تجارت الکترونیک به بررسی آینده کسب و کار های وابسته به اینستاگرام میپردازیم.
جهانی توضیح میدهد: کسب و کارهای آنلاین امروزه در جهان به بستری مناسب برای داد و ستد تبدیل شدهاند، در کشور ما نیز این نوع کسب و کارها به شدت گسترده بوده و اصلی ترین بستر موجود آنها اینستاگرام میباشد. به دلایل متعددی میتوان مدعی شد که کسب و کار ها مجازی نابود نخواهند شد و از اینستاگرام جابهجا نخواهند شد، اما سوال اصلی این است که تدبیر حاکمیت به چه نحوی باید باشد و با در نظر گرفتن احتمالات متخلف آینده کسب و کارهای فضای مجازی چه خواهد شد؟!
وی افزود: تجربه نشان داده تا زمانی که بستر مناسب و جایگزینی برای پلتفرم اینستاگرام نباشد قطعا مهاجرت حساب های کاربری اتفاق نخواهد افتاد. بطوری که طی ۱۰ روز گذشته که از فیلتر اینستاگرام می گذرد، شاهد نصب نزدیک به چهل میلیون فیلترشکن در کشور بودهایم و این افزایش سه هزار درصدی استفاده از فیلتر شکن گواه این ادعا میباشد و این مورد حتی باعث استقبال و افزایش ترافیک در بستر تلگرام و یوتیوب و توییتر هم گشته است.
کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه گزینه اینترنت ملی برای تمامی زمان ها نیست و تنها در زمان های ناامنی و اعتراضات از این راهکار استفاده میشود، گفت: باید توجه داشته باشیم که استفاده از اینترنت ملی کاهش درآمد اپراتورها را فراهم خواهد آورد که باعث کاهش درآمد این اپراتورهای داخلی و به تبع آن کاهش درآمد دولت خواهد داد و از این روی استفاده از این گزینه در شرایط فعلی اقتصادی کشور ممکن نیست.
او تاکید کرد: در صورت فیلتر دائمی اینستاگرام نیز باید توجه داشت که به دلیل ایجاد جو اولیه ناامنی کسب و کارهای اینترنتی سبب کاهش سرمایه گذاری و عدم رشد اقتصادی کلان کشور خواهد شد که در این حالت هم حاکمیت و هم مردم متضرر خواهند شد. بنابراین به همه کاربرانی که در بستر فضای مجازی فعالیت دارند توصیه می شود در کنار بستر اینستاگرام به سمت وب سایت یا پلتفرم های پشتیبان نیز حرکت کنند.
گزارش: عاطف احدپور
انتهای پیام/