رییس اتحادیه طلا و جواهر تبریز؛
شهرت تولیدات طلای تبریز ایران را درنوردید/پیشتازی برند طلای تُرک

تولیدات طلای تبریز به حدی از کیفیت رسیده که در کشور و شهرهای دیگر نیز به عنوان طلای ترک شناخته اند.
به گزارش آذرانجمن، اقدم شربیانی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز، در نشست خبری با اصحاب رسانه از برگزاری هجدهمین نمایشگاه طلا و جواهر تبریز خبر داد.
وی عنوان کرد: این نمایشگاه از تاریخ ۲۳ تا ۲۶ آبانماه، از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در محل دائمی نمایشگاه بینالمللی تبریز برگزار میشود و در کنار نمایشگاه، دومین دوره همایش طلا، جواهر، نقره و سکه نیز بهعنوان زیرمجموعه نمایشگاه در تبریز برپا خواهد شد که در آن صاحبان این صنف میتوانند به بیان مشکلات و محدودیتهای خود بپردازند.
وی در خصوص جزئیات همایش پیش رو بیان کرد: این رویداد بهعنوان یک فرصت مناسب برای همافزایی دستگاههای مربوطه و صاحبان کسب و کار این صنعت در استان در نظر گرفته شده تا بتوانند با همکاریهای لازم، تبریز را بهعنوان یک پایگاه قدرتمند برای رشد و توسعه هنر صنعت طلا و جواهر در ایران معرفی کنند.
وی در ادامه به اهمیت واردات تکنولوژی و بهرهگیری از تجربیات بینالمللی در این حوزه اشاره کرد و گفت: حضور شرکتهای مختلف داخلی و خارجی در این نمایشگاه فرصتی برای انتقال دانش و فناوریهای نوین است و حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ شرکت از نقاط مختلف کشور و یک غرفه مهمان از ترکیه نیز به عنوان غرفهدار در این رویداد شرکت خواهند کرد.
شربیانی همچنین با تاکید بر اهمیت زنجیره گسترده هنر و صنعت طلا و جواهر اظهار داشت: این زنجیره از محصولات کوچک همچون انگشتر و گردنبند شروع شده و در تمام بخشهای آن نیاز به برندسازیست که هدف این است که در کنار نمایش محصولات و داشتههای خود، نقاط ضعف این صنعت شناسایی شود و بتوان از این فرصتها برای ارتقای صنعت طلا و جواهر بهره برد که طبیعتاً برندسازی طلا همانند برندسازی فرش تبریز باید بهصورت هماهنگ پیش برود تا تبریز بتواند در سطح ملی و بینالمللی بهعنوان نمادی از هنر ایرانی معرفی شود.
در ادامه سخنان، شربیانی به سهم استان آذربایجانشرقی در تولید طلا اشاره کرد و گفت: تولیدات طلای تبریز به حدی از کیفیت رسیده که در کشور و شهرهای دیگر نیز بهعنوان طلای ترک شناخته شده و حتی از طلای ایتالیا هم جلوتر زده و به مراتب آذربایجانشرقی یکی از پنج استان اصلی تولید طلا در کشور به شمار میرود و تهران، اصفهان، یزد و خراسان نیز در صنعت طلا و جواهرات پیشتاز هستند.
وی اضافه کرد: برای دستیابی به بازارهای جهانی از جمله کشورهای خلیج فارس، باید بسترهای ارتباطی تقویت شود و برخی مشکلات قانونی که مانع این توسعه است، برطرف شود.
وی همچنین به مشکلات مالیاتی و ارزش افزوده که برای مدت ۱۲ سال گریبانگیر این صنف بوده اشاره کرد و توضیح داد: طی این مدت، مالیاتهای سنگینی از زرگران گرفته شده که بهعنوان یک چالش جدی برای صنعت طلا و جواهر مطرح است.
وی عوامل مؤثر در بازار طلا را نیز مورد بررسی قرار داد و به نقش قیمت ارز و قیمت جهانی انس بهعنوان دو عامل کلیدی که بر عرضه و تقاضای طلا تأثیرگذارند اشاره کرد.
شربیانی در پایان به لزوم دقت و آگاهی در سرمایهگذاریهای مرتبط با طلا و جواهر تأکید کرد: حباب سکه ممکن است در بازههای زمانی مختلف مانند یک ماه یا یک سال از بین برود، لذا سرمایهگذاران باید با دقت در این حوزه اقدام کنند که البته خرید طلا نسبت به خرید سکه بهصرفهتر است زیرا اجرت و هزینه ساختی که برای طلا پرداخت میشود، در نهایت کمتر از حباب قیمتی سکه خواهد بود.
نظرات