به گزارش آذرانجمن؛ معماری خاص ایستگاه های مترو در دنیا بسیار اهمیت دارد و سعی میشود که هر کدام شبیه به یک مکانی خاص به نظر بیاید، مانند مترو مسکو که از نظر زیبایی در جهان بسیار مشهور است و به همین دلیل گردشگران نیز از مترو مسکو به عنوان موزه ای در نقاط مختلف شهر دیدن میکنند.
با نگاهی گذرا به طراحی ایستگاه های متروی کلانشهر های ایران میتوانیم ببینیم که حداقل در سه شهر مشهد، تهران و اصفهان سعی شده اقداماتی در جهت زیباسازی معماری ایستگاه ها انجام شود اما متاسفانه ایستگاههای کلانشهر مترو تبریز وضعیت خوشی ندارد و مسئولین در این مورد ضعیف عمل کردهاند.
فضای ایستگاههای مترو یکی از پرکاربردترین فضاهای عمومی شهری و بستری برای وقوع بخشی از فعالیتها و تعاملات اجتماعی است؛ هر ایستگاه مترو علاوه بر انتقال مسافران میتواند بستری برای زندگی اجتماعی شهروندان باشد، اما این ظرفیت در حال حاضر مغفول مانده است در حالی که در فضای ایستگاههای خط یک متروی تبریز نیز ظرفیتهای قابل توجهی برای کارآمدی هرچه بیشتر این فضاها وجود دارد که باید مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد.
با توجه به اقدامات مثبت و ستودنی شهرداری تبریز در راه اندازی خط دوم متروی تبریز و البته سرعت انجام پروژه، اما در مورد وضعیت معماری و همچنین امکانات ایستگاه ها از جمله روشنایی و پله برقی های خط یک متروی تبریز کم کاری شده است. چرا که در کنار وجهه عمرانی متروی تبریز وجهه فرهنگی و موضوع زیباسازی ایستگاه های متروی تبریز نیز پراهمیت است و این ایستگاهها میتواند محلی برای برگزاری نمایشگاههای دائمی و معرفی شهر تبریز به گردشگران باشد.
به طور مثال؛ ایستگاه مترو مسکو سالهاست که در فهرست ۵ ایستگاه مترو زیبا و جذاب جهان قرار گرفته و مقصد گردشگری مهمی برای جهانگردان شرق و غرب محسوب می شود. در تبریز نیز میتوانیم با توجه به معماری منحصر به فرد منطقه و همچنین با الهام از تاریخ باشکوه آذربایجان ایستگاه های متروی تبریز را طراحی کرده و این ایستگاه ها را به مراکزی برای گشت و گذران گردشگران تبدیل کنیم.
انتهای پیام/