تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۱۱/۲۰ - ساعت ۱۰:۱۱ کدخبر: 76378 comment-2 Created with Sketch Beta. نظرات (0)

گفتگو با کارگردان فیلم ترکی «سونسوز؛

«سونسوز»؛ سیری در دل خرافات

جمالی: فیلم سونسوز درد جامعه ناباوران را به تصویر میکشد که با پایان دادن و نکوهش خرافاتی که بیشتر در گذشته وجود داشته آگاهی های در رابطه با ناباروری زنان و مردان به مردم ارائه می‌دهد.

به گزارش آذرانجمن، رضا جمالی، کارگردان فیلم “سونسوز”، در گفتگو با خبرنگار آذرانجمن درباره داستان این فیلم گفت: «داستان فیلم ترکی «سونسوز» در مورد روستایی است که فیلمسازی به نام کاظم ۲۰ سال پیش در مورد نازایی زنان آن روستا فیلمی ساخته و در آن، عامل اصلی بچه‌دار نشدن روستاییان را زنان می‌داند. اما پس از گذشت زمان، متوجه می‌شود که مشکل از مردان بوده و نه زنان. به همین دلیل تصمیم می‌گیرد که پای مردان را به فیلمش باز کند، اما این بار با مخالفت شدید مردان مواجه می‌شود. خانم دکتری از شهر، که اصالتاً اهل آنجاست، سعی می‌کند به تصورات غلط اهالی روستا پایان دهد، اما در این مسیر با مشکلاتی روبرو می‌شود.

مطالعه بیشتر…

سونسوز در اختتامیه جشنواره خوش درخشید

جمالی در پاسخ به سوال خبرنگار درباره پیام فیلم «سونسوز» خاطرنشان کرد: «من در تلاش هستم تا درد جامعه‌ی ناباروران و اجاق کورها را بیان کنم و آگاهی‌هایی در رابطه با ناباروری زنان و مردان به مردم ارائه دهم. جشنواره فیلم فجر بهترین فرصت برای دیده شدن چنین آثاری است، زیرا هدف این فیلم پایان دادن و نکوهش خرافاتی است که بیشتر در گذشته وجود داشته و همچنین نقد نگاه مردسالاری در خصوص نازایی و ناباروری زنان است.

وی همچنین درباره انگیزه‌اش برای شرکت در جشنواره دهه فجر گفت: “با توجه به اینکه این جشنواره مخاطبان زیادی در ایران دارد، تصمیم گرفتم در آن شرکت کنم تا فیلم در داخل ایران نیز دیده شود و مخاطبان از تماشای آن لذت ببرند.”

کارگردان در رابطه با نحوه برقراری ارتباط فیلم “سونسوز” با مخاطبان جشنواره افزود: “قصه فیلم در منطقه‌ای صعب‌العبور روایت می‌شود که گروهی از مردان به خاطر بچه‌دار نشدن زن‌هایشان تجدید فراش می‌کنند. متأسفانه برخی از مردان به منظور بچه‌دار شدن و بدون اینکه از وضعیت باروری خودشان اطلاعی داشته باشند، با سه یا چهار زن ازدواج می‌کنند، اما نتیجه‌ای نمی‌گیرند. این فیلم نقدی بر گذشته این اهالی است که با تصورات غلط خود را از داشتن فرزند محروم کرده‌اند و بسیاری هنوز هم در حسرت بچه‌دار شدن هستند.”

جمالی در ادامه به چالش‌هایی که حین تولید فیلم با آن مواجه شده بود اشاره کرد و گفت: “چون ‘سونسوز’ یک فیلم رئال است، من باید از لوکیشن‌های داخلی و خارجی نزدیک به واقعیت و متناسب با بافت سنتی روستایی استفاده می‌کردم. بنابراین سعی کردم به بافت سنتی و بکر بناهای روستایی دست نزنم و رنگ و لعاب‌های لوکیشن‌ها طبیعی باشد. برای انتخاب لوکیشن‌ها حدود ۸ یا ۹ ماه پیش از تولید فیلم شروع به جستجو کردم و سعی کردم بهترین مکان‌ها را پیدا کنم. حساسیت من در انتخاب لوکیشن‌ها باعث می‌شود که حتی در یک روز از چندین لوکیشن با فواصل طولانی استفاده کنم.”

رضا جمالی درباره بازخورد مخاطبان نسبت به فیلم اظهار خرسندی کرد و گفت: “خوشبختانه هم در عرصه بین‌المللی و هم ملی برای ‘سونسوز’ بازخوردهای خوبی دریافت کرده‌ایم. در روزهایی که اکنون فیلم در سینماهای داخل کشور اکران می‌شود، تماشاگران واکنش‌های مثبت و خوبی نسبت به آن نشان می‌دهند. این دستاورد مهمی برای من است و خدارا شاکرم.”

کارگردان فیلم “سونسوز” درباره تأثیر جشنواره‌های فرهنگی نیز اظهار نظر کرد و خاطرنشان ساخت: “جشنواره فیلم فجر تنها ویترین سینمای ایران است و هر ساله بهترین فیلم‌های ساخته شده توسط استعدادهای جوان و فیلمسازان پیشکسوت را به نمایش می‌گذارد. این جشنواره نقش مهمی در دیده شدن فیلم‌ها دارد و باعث رقابت سالم بین آثار می‌شود. امیدوارم که اتفاقات خوبی برای فیلم‌های شایسته بیفتد.”

در ادامه گفتگو جمالی به خبرنگاران اذرانجمن درباره حضور فیلم سونسوز در جشنواره‌های بین‌المللی اینگونه پاسخ داد : “فیلم ‘سونسوز’ تا به حال نزدیک به ۲۰ جشنواره بین‌المللی حضور داشته و جوایز متعددی از جشنواره‌های معتبر جهانی کسب کرده است. پخش بین‌الملل آن که بر عهده ایریماژ فیلم است، همچنان در تلاش است تا این فیلم به خوبی در جهان دیده شود.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *