به گزارش آذرانجمن، مجید کیانی، مدیرعامل منطقه آزاد ارس، عصر سهشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان، به موضوع محدوده تردد خودروهای ارس پلاک و تعارضات موجود در توضیحات مسئولان ذیربط اشاره کرد.
مجید کیانی گفت: به دلیل برخی ملاحظات اعلامی ، نباید در این خصوص مصاحبهای انجام شود، اما برای شفافسازی این را در نظر بگیرید که طبق مصوبه سال ۱۳۹۰، خودروهای ارس پلاک مجاز به تردد تا شعاع ۱۳۵ کیلومتری از محدوده منطقه آزاد ارس هستند.
کیانی افزود: اگرچه این ۱۳۵ کیلومتر در سالهای گذشته به درستی اجرا نشده است، اما اکنون با توجه به توسعه ۷۱ هزار هکتاری منطقه، لازم است که محدوده تردد این خودروها افزایش یابد. وی همچنین اشاره کرد که پلیس برخی ملاحظات را در این زمینه دارد و با ورود دادستانی به موضوع، به زودی جمعبندی و اطلاعرسانی نهایی انجام خواهد شد.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس همچنین به آزادسازی واردات خودرو در این منطقه اشاره کرد و گفت: واردکنندگان میتوانند خودروهای کشنده با عمر پنج سال و دارای ارس پلاک را خریداری و استفاده کنند. مجوز واردات ماشینآلات عمرانی، اتوبوسها، مینیبوسها، ونها و خودروهای هیبریدی سواری نیز به تازگی به مصوبات خودروهای ارس پلاک اضافه شده و امکان واردات آنها آغاز شده است.
کیانی در ادامه با تأکید بر کنترل ورود و خروج واحدهای تولیدی مستقر در منطقه آزاد ارس، خاطرنشان کرد: مناطق آزاد به دلیل شرایط خاص گمرکی و قوانین حاکم، از شفافترین بخشهای کشور در حوزه واردات و کنترلهای گمرکی هستند. بر خلاف سرزمین اصلی، واحدهای تولیدی مناطق آزاد در یک منطقه محصور قرار دارند و ورود و خروج آنها با دقت کنترل میشود.
وی همچنین درباره قاچاق کالا در منطقه گفت: بحث کالای همراه مسافر با قاچاق متفاوت است. قانونگذار اجازه داده تا هر مسافر بتواند به اندازه ۸۰ دلار کالا از منطقه آزاد وارد کند و این مورد نیز به صورت کنترلشده انجام میگیرد.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس با بیان اینکه عمده سرمایهگذاریها در این منطقه توسط بخش خصوصی انجام شده است، اضافه کرد: بر اساس ارزیابیهای سال گذشته و سه ماهه نخست ۱۴۰۳، ارس در بین مناطق آزاد کشور با تفاوت فاحشی نسبت به گذشته در رتبه نخست قرار گرفته است.
کیانی ادامه داد: تقاضای سرمایهگذاری در منطقه آزاد ارس از ۶۱ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به ۶۶۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ و ۳۰۰ هزار میلیارد ریال در هفت ماهه نخست سال جاری رسیده است.
وی همچنین اشاره کرد که منطقه آزاد ارس در سالهای گذشته با مشکل تأمین زمین برای سرمایهگذاران مواجه بوده و تا سال ۱۴۰۱ تنها ۵۰۶ هکتار زمین برای واگذاری آماده شده بود. اما در دو سال اخیر، ۴۵۰ هکتار دیگر نیز جهت واگذاری آماده شده است.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس درباره واحدهای تولیدی جدید گفت: در دو سال گذشته، تعداد ۵۵ واحد تولیدی جدید افتتاح شده و مجوز تأسیس ۵۷ واحد و مجوز توسعه ۵۷ واحد دیگر نیز صادر شده است.
کیانی با اشاره به افزایش تولیدات کالا در منطقه آزاد ارس افزود: مرز جلفا با ارمنستان تنها معبر اتصال کشور به اوراسیا بوده و بیش از ۱۰ درصد ترانزیت عبوری کشور از گمرک نوردوز و جلفا انجام میشود. با تکمیل جاده ترانزیتی اوراسیا، خودروهای ترانزیتی بدون ورود به شهر جلفا به کریدور ارس وصل خواهند شد و زمان ترانزیت کوتاهتر خواهد شد.
وی ادامه داد: با راهاندازی این جاده و تکمیل زیرساختهای لجستیکی، رویکرد آینده ارس تغییر خواهد کرد. اکنون نیز افزایش تقاضا برای انبارداری نشاندهنده این تغییر است؛ چرا که از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال تقاضا، ۱۱۰ میلیارد ریال مربوط به بخش انبارداری است.
کیانی با تأکید بر اینکه رویکرد منطقه آزاد ارس در دو سال گذشته افزایش تعامل با دیگر نهادها بوده است، گفت: قبلاً منطقه شخصاً اقدام به احداث مدرسه میکرد، اما اکنون با مشارکت و هماهنگی با اداره نوسازی مدارس این کار انجام میشود. این رویکرد در حوزههای دیگر مانند پروژههای زیرساختی، آبی، جادهای و میراث فرهنگی نیز ادامه دارد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: مهمترین کارکرد ارس که باید تا امروز به آن پرداخته میشد، توجه به حوزه گردشگری است. پس از سالها غفلت، در دو سال گذشته آمادهسازی ساحل و پیادهراه ارس در دستور کار قرار گرفته و عملیاتی شده است.
وی با اشاره به اجرای پروژههای گردشگری و اقامتگاهها، ثبت ژئوپارک ارس به عنوان دومین ژئوپارک ایران و ثبت جهانی کاروانسرای خواجه نظر جلفا در یونسکو را از دیگر اقدامات جهانی منطقه در معرفی ظرفیت گردشگری برشمرد.
انتهای پیام/