به گزارش آذرانجمن، نخستین بار ارسطو بود که بین حیات سیاسی و حیات طبیعی انسان ها تفاوت ملموسی را تبیین نمود . این تفکیک و شقاق بعدها در علوم سیاسی و اجتماعی مبنایی شد برای شکل گیری بخش مهمی از نظریات و اندیشه های سیاسی . در واقع بعد این تفکیک یک سئوال فلسفی مهم طرح شده بود که آیا حیات های طبیعی انسان ها برسازنده سیاست ها است و یا حیات های سیاسی است که حیات های طبیعی را تعین می بخشند؟ اما در عالم اسلام، فارابی نخستین فیلسوفی(شیعه اثنی عشری) بود این تفکیک را طرح نموده و طبق مدل اندیشه اسلامی در صدد ارائه طریق برآمد. او در طرح مدینه فاضله و نقش عقل فعال (روح الامین ) بذر یک ترکیب فلسفی-سیاسی را کاشت. در طرح فارابی، هر دوی این حیات ها مهم در نظر گرفته شده اند و حیات یکی بدون دیگری بی معنا است. این نگاه بعدها در فقاهت شیعی نیز بازتولید می شود و در تبیین الگوی فلسفه سیاسی شیعه نقش ایفا میکند . برای فهم بهتر مساله میتوان از نقش عرف در اجتهاد سخن به میان آورد. عرف هرچند در شیعه مانند اهل سنت از منابع مستقل اجتهاد نیست اما در سه حوزه تبیین موضوعی حکم، تنقیح ظهور الفاظ و استنباط حکم شرعی نقش اساسی ایفا میکند. نکته بر سر همین عرف است که معنایی جز عقول مسلمین نداردو سرنخ بسیاری از ایده های حکمرانی در جهان است. حال اگر به اندیشه سیاسی اسلامی برگردیم و بر اساس اصل این همانی سیاست و دیانت(فقاهت) سخن بگوئیم ، استنباط نظر عرف ، نه تنها یک الزام مهم و اساسی برای اجتهاد، بلکه یک مزیت مهم برای حکمرانی است. در این بستر است که فقیهی مانند آیت الله آل هاشم نه به مثابه یک فرد بل در قامت یک الگو و پدیده ظهور می یابد. وی در بدو ورود به کارزار رسمی حکمرانی (نماینده ولی فقیه نماینده عالی ترین تراز حکمرانی در استان هاست)توانست در کوتاه مدت تحولی را در خود امر امامت جمعه ایجاد نماید. بسط امامت جمعه به روزهای هفته ، رها کردن جایگاه امامت جمعه از نقش های کلیشه ای بود به نفع ارتقای جایگاه فقیه به امام جماعت . یعنی جایگاه راهبر همه جانبه حیات طبیعی و سیاسی مردمان استان . از میان بر داشتن میله های جداکننده مردم عادی از مدیران حکمران در نماز جمعه ، استعاره ای بود از میان برداشتن مرزها، مرزهایی که هرچند ناخودآگاه در جامعه وجود دارد اما حذف نمادهای آن می تواند طلیعه ای باشد از ظهور یک تراز جدید در سیاست . من بخش مهمی از این تحولات را در درک درست ایشان از عرف می دانم. دلیل آن هم مشخص است . وقتی با مردم و مثل مردم زندگی می کنی ، لابد شناخت واقعی تری از ایشان داری و این همان نکته مهمی است که باید آن را حلقه مفقوده حکمرانی امروزی دانست . مردمی بودن ، با مردم زیستن وبرای مردم زیستن در شادی و غم هایشان بخشی از فرایند فعال نگه داشتن سنسورهای شناخت جامعه است که دست فقیه را برای سیاست و اجتهاد باز نگه میدارد. کوتاه سخن آنکه ، آل هاشم به مثابه الگویی است برای همه کسانی که دل به فقاهت شیعه دارند و می خواهند برای تحقق مدینه فاضله حکمرانی مطلوب را اعمال کنند.
آیت الله آل هاشم به مثابه الگوی فقه سیاسی
آل هاشم به مثابه الگویی است برای همه کسانی که دل به فقاهت شیعه دارند و می خواهند برای تحقق مدینه فاضله حکمرانی مطلوب را اعمال کنند.
مقالات مرتبط
تجلیل از مادران و همسران شهدا در مراسم شب ولادت حضرت فاطمه (س) 13 دی 1402 جنایتهای وحشیانه رژیم صهیونیستی جامعه جهانی را بیدار کرده است 27 آبان 1402 فرصتهای سرمایه گذاری در اختیار کارآفرینان قرار گیرد 15 آبان 1402
نظرات
ویژه های آذرانجمن
صدای مخاطب
آخرین اخبار
- نمایش «ایاق یالین، لوت، اووجدا بیر اورهک» به روی صحنه میرود
- اتمام بتن ریزی چهار بلوک عمارت کلاه فرنگی در پارک باغشمال
- پیگیری گامهای تجاری سازی علم در شرکت سرمایهگذاری مسکن شمالغرب در همکاری با دانشگاه تبریز
- خطر تعطیلی مراکز فوریت پزشکی و اورژانسی تبریز/امنیت جانی شهروندان در خطر است!
- کوه سهند در ماه اردیبهشت سفیدپوش شد
- تنش آبی شهرستان چاراویماق رفع میشود
- پیشرفت 80 درصدی پروژه سنگفرش خیابان گوروانچی
- قطع نخاع نوزاد ۵ ماهه گلستانی بر اثر شکستن قلنج! / خود درمانیهای جاهلانه همچنان قربانی میگیرد!
- بازدید استاندار آذربایجان شرقی ازمدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز
- اجرای پروژه احداث سالن ورزشی چندمنظوره شهید تجلایی وارد مرحله نصب ساندویچ پانل و کفسازی با بتن شد
- تخت گاز به سمت سندروم بیتفاوتی!
- تفاهمنامه تامین آب پایدار ۲۱۰ روستای آذربایجان شرقی امضا شد
- بیماری اِی ال اس چیست؟
- پیشرفت ۶۰ درصدی تقاطع غیرهمسطح معلم
- احیای واحدهای تولیدی راکد از سیاستهای اصلی دولت است
- اجرای طرح جمع آوری شبانه زباله در تبریز
- بارش های سال آبی جاری در آذربایجان شرقی ۴۷.۳ میلیمتر افزایش یافت
- نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در آذربایجان شرقی
- قیمت محصولات سایپا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ ارزانترین سواری داخلی چند؟
- قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳/ قیمت ارزانترین گوشی هوشمند
- آلودگی منطقه توسط کارخانه پتروشیمی باروق و تهدید سلامتی اهالی قوچاشای
- پول نقدی که فقط به تاکسی میدهیم/شهرداری تبریز به چالش مسافران و تاکسیها پایان دهد!
- وضعیت بحرانی در بیمارستان امامرضا
- دیپلماسی آبی ایران و آذربایجان؛ الگویی موفق در خاورمیانه
- افزایش ۱۵ سانتی تراز آبی دریاچه ارومیه
- اولین مدرسه دخترانه جهان در مراغه
- قیمت محصولات سایپا سهشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
- با آمریکا نمیشود با روی خوش و ملایمت رفتار کرد
- ملت در چه فکریه؟ دولت در چه کاریه؟!
- اعلام آماده باش مدیریت بحران آذربایجان شرقی
گزارش
یادداشت
گفت و گو
شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید