گروه اجتماعی آذرانجمن/عاطف احدپور: سالار بیگ محمدی روحانی و پژوهشگر مسائل دینی در گفتگو با خبرنگار آذرانجمن گفت: نهضت عاشورا بر عوامل مختلفی استوار است، به طوری که ما وقتی از این واقعه صحبت می کنیم؛ عقلانیت، اخلاق، حریت، عدالت، صبر و استقامت و شجاعت را مشاهده میکنیم که تمام این ارزش های انسانی برای تمامی افراد با هر تفکر و اندیشهای مهم و ارزشمند است. اما در دورانی که از دنیای سنتی به مدرنیته گذر کردیم و همه چیز در حال تغییر بود، نتوانستیم آن خوانشی که در خور جامعه بود را از واقعه عاشورا به درستی به مردم ارائه دهیم و مراسمات عزاداری با محوریت گریه کردن در اولویت قرار گرفت. هر چند گریه کردن در ادبیات دینی مقدس است اما هدف از قیامت سید الشهدا ناممکن است صرفا گریه کردن باشد. وی ادامه داد: جریانهای مذهبی خاص در طول تاریخ با برداشت های جناحی واقعه عاشورا را تبیین کردهاند. به طوری که در زمان حاکمیت سیاسی و فکری صوفیه از واقعه عاشورا برداشت درویشانه شده و یا جریانات سیاسی از واقعه عاشورا برداشت قیامی داشته اند و برخی نیز به این واقعه صرفا به عنوان یک واقعه تاریخی نگاه کرده اند و با وارد شدن نهله های فکری مختلف به واقعه عاشورا بعضا اصل فراموش شده و فرعیات در اولویت قرار گرفته اند. وی ادامه داد: اگر مکتب امام حسین (ع) را درست تبیین کنیم. در این مکتب به طور مثال مسئله دریاچه ارومیه و مدافعه از منافع عمومی جامعه اهمیت پیدا میکند و قاعدتاً یک مسئله محیط زیستی که سبب مشکلاتی برای مردم می شود در اولویت افراد قرار میگیرد، اما متاسفانه برخی افراد با ایجاد فاصله بین اینگونه مطالبات و مکتب امام حسین (ع) ناخواسته به ایجاد دوگانه ای کاذب در جامعه منجر می شود. وی با بیان اینکه یکی از آسیب های جدی هیات های عزاداری نوحه خوان محوری است، گفت: متاسفانه افرادی که خط فکری جریان های عزاداری را هدایت می کند عمدتا نوحه خوانها هستند و چون غالبا نوحه خوان ها آموزش های دینی، علمی و تاریخی ندیدهاند و صرفا برای نوحه خوانی آموزش دیده اند، نمیتوانند نگاه عالمانه نسبت به واقعه عاشورا داشته باشند. این روحانی تبریزی هشدار داد: اگر با برخی جریانات انحرافاتی که در هیات ها حضور دارند مقابله نشود، در آینده نه چندان دور با یک نهله فکری جدید با عنوان «هیئتیون» مواجه می شویم. روحانی تبریزی در خصوص وضعیت هیئت های عزاداری در تبریز گفت: خوشبختانه وضعیت هیئتهای عزاداری در تبریز نسبت به شهر های دیگر بهتر است و همچنان شاهد عزاداریهای سنتی در این شهر هستیم اما در برخی شهرهای کشور مانند کاشان، اصفهان، تهران و... شاهد برخی عزاداری ها نامتعارف هستیم که هیچ سنخیتی با عزاداری مکتب امام حسین (ع) ندارد. وی با اشاره به اینکه برخی از اشعار مراسمات عزاداری از معنی تهی شده است، افزود: اگر به اشعار ۱۵۰ سال اخیر در خصوص واقعه عاشورا نگاهی بیاندازیم، محتوای و مضمون بسیار عمیق و پر محتوایی را میبینیم، به طور مثال در شعری مربوط به حضرت ابوالفضل(ع) وقتی از شجاعت و رشادت ایشان سروده میشود بسیار دقت شده تا از مفاهیم روایی و قرآنی در این اشعار استفاده شود. اما در حال حاضر چون محوریتمان در مراسمات عزاداری این است که گریه کنیم، اشعار مربوط به واقعه عاشورا از معنی تهی شده است. وی در خصوص جایگاه ویژه نهضت عاشورا در میان آذربایجانی ها گفت: اگر دقت کرده باشید در روزهای عاشورا و تاسوعا حتی در دورترین نقاط کشور نیز شاهد برگزاری مراسمات عزاداری آذربایجانی ها هستیم که این مسئله نشان از جایگاه والای مکتب امام حسین در میان آذربایجانیها است. به نظر بنده آذربایجانی ها قبل از اسلام به دلیل روحیه حماسی که داشته اند، میان آنها و نهضت عاشورا از لحاظ روحانی حس قرابت عمیقی ایجاد شده است و دلیل باشکوه بودن مراسمات عزاداری حسینی در شهرهای مختلف کشور توسط آذربایجانی نیز از همین شاخصه ها نشات میگیرد. وی در پایان عنوان کرد: باید در جامعه یک جریان عقلانیت محور آغاز شود و مذاق مردم در رابطه با عزاداری ها تغییر کند و هیئتهای حسینی در مسیری قرار بگیرند تا از روایت های غیرمستند و واحی در مراسمات جلوگیری شود و الزامی است تا جریانات عزاداری بر عهده افراد عالم قرار گیرد. انتهای پیام/