تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
شماره : 27000
تاریخ : 28 فروردین 1401 :: 20:17
حوزه : اجتماعی, اسلایدر, برگزیده اخبار, یادداشت
ضرورت بازنگری در سیاست ترافیکی تبریز مهار نسبی کرونا و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، علی‌رغم اینکه اتفاق خوبی در حوزه آموزش است، ولی مشکلات و معضلاتی نیز در پی داشته است. بیماری دانش‌آموزان و ترافیک شدید مهمترین پیامدهای آموزش حضوری بعد ازعید است که نیازمند بازنگری جدی در سیاست‌های ترافیکی و آموزشی است.

گروه اجتماعی آذرانجمن/عاطف احدپور: بسیاری از دانش‌آموزان پس ازحضور در مدارس، مبتلا به بیماری ویروسی شده‌اند، شاید هم نوع خفیف اومیکرون باشد که افراد را درگیر کرده است. این موضوع باعث شده است که دانش آموزان پس از گذشت یکی دو روز ازحضور در مدارس به استراحت بپردازند. اما بدتر از این موضوع، ترافیک حاصل از بازگشایی مدارس است. ترافیکی که از هر لحاظی که بنگریم، تحمیل هزینه به شهر است. مصرف سوخت، آلودگی هوا، افزایش بیماری‌های ریوی، هزینه‌های درمان و.. پیامد افزایش ترافیک شهر است. تغییر در برنامه حضور دانش‌آموزان در مدارس و یا حتی حضور به صورت شیفتی و یا تلفیق آموزش حضوری و غیرحضوری نخستین راهکار در راستای کاهش ابتلای دانش‌آموزان و ترافیک شهری است. این موضوع می‌تواند با برنامه‌ریزی دقیق آموزش و پرورش اتفاق بیافتد. با تدوین برنامه شیفتی مدارس، سرویس‌های دانش‌آموزی نیز فعال شده و از تردد خودروهای شخصی و تک‌سرنشین ممانعت به عمل خواهد آمد. در حوزه ترافیک شهری نیز، سیاست یکطرفه‌کردن معابر شهری دیگرجوابگو نیست و ما نیازمند بازنگری در سیاست ترافیک شهری هستیم. شاید اجرای برنامه شهردار سابق تبریز مبنی بر اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل، راهکار مناسبی برای کاهش تردد خودروها در سطح شهر باشد. یا‌ می‌توان این طرح را در ساعاتی از روز که پیک فعالیت مدارس است به اجرا درآورد. به عنوان مثال ازساعت 11 تا 14 بعد از ظهر و 16 تا 20 عصر، طرح زوج و فرد خودروها درسطح شهر به اجرا گذاشته شود. افزایش ساعات کاری ناوگان حمل و نقل عمومی با نظارت دقیق سازمان‌‌های مربوطه، نهادینه‌سازی فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی، ارائه بسته‌های تشویقی برای فعالین حوزه حمل و نقل عمومی نیز می‌تواند در کاهش ترافیک شهری مؤثر باشد. البته در سیاست کلان واگذاری خودروها نیز می‌توان مهمترین شرط خرید خودرو را داشتن پارکینگ اعلام کرد که این سیاست نیز می‌تواند هم در کاهش ترافیک، هم ایجاد تعادل و کاهش قیمت خودرو نیز مؤثر باشد. واگذاری بی رویه خودرو بدون توجه به زیرساخت‌های موجود یکی دیگر ازعوامل ترافیک‌زا در سطح شهرهای کشور است. در نهایت اگر اراده‌ای برای حل معضل ترافیک وجود نداشته باشد، پیامدهای ناشی از آن در بسیاری از حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و درمانی غیرقابل‌جبران خواهد بود. انتهای پیام/