نمایش «پینوکیو» به زبان ترکی در تبریز+ عکس
کارگردان تبریزی در نشست خبری معرفی نمایش «پینوکیو»، از بازآفرینی این داستان کلاسیک با نگاهی تربیتی و انتقادی سخن گفت.
به گزارش آذرانجمن، صبح چهارشنبه، ۱۶ مهر، نشست خبری معرفی نمایش «پینوکیو» با حضور علی برنون در تبریز برگزار شد. این نمایش که برای نخستینبار در آذربایجان شرقی به زبان ترکی آذربایجانی اجرا میشود، به گفته کارگردان، تلاشی است برای پیوند ادبیات جهانی با مخاطب کودک ایرانی.
برنون با اشاره به انتخاب این اثر برای روز کودک گفت: «نمایش پینوکیو عمدتاً برای مدارس و مهدکودکها اجرا میشود و معمولاً با استقبال خوبی همراه است. در آثار قبلی از روایتهای بومی آذربایجان استفاده میکردیم، اما اینبار خواستیم کودکان را با ادبیات جهانی نیز آشنا کنیم.»
وی افزود: «پینوکیو برای بسیاری از دههشصتیها نوستالژیک است و داستانی آموزنده دارد. با بازنویسی مدرن این روایت، تلاش کردهایم مفاهیم اخلاقی چون صداقت، مسئولیتپذیری و پرهیز از فریبکاری را به زبان کودکانه منتقل کنیم.»
برنون با اشاره به ریشههای تاریخی این داستان گفت: «پینوکیو در قرن هجدهم نوشته شده و رویکردی انتقادی نسبت به نظام سرمایهداری دارد. ما نیز این نگاه را در قالبی امروزی بازتاب دادهایم. بهنظر من، سرمایهداری امروز در قالب گوشیهای هوشمند، فضای مجازی و بازیهای الکترونیکی ظاهر شده و ما این تهدیدها را در روایت خود گنجاندهایم.»
وی همچنین از دشواریهای تولید نمایشهای کودکانه در تبریز گلایه کرد و گفت: «هزینههای تولید چند برابر شده، اما چون مخاطب اصلی ما مدارس هستند، امکان افزایش قیمت بلیت وجود ندارد. متأسفانه سالن تخصصی نمایش کودک در تبریز نداریم و مجبوریم همه کارها را خودمان انجام دهیم تا هزینهها کنترل شود.»
برنون با اشاره به حمایتهای محدود نهادهای فرهنگی افزود: «شهرداری در سالهای اخیر از تئاتر حمایت کرده، اما کمبود نمایشهای عروسکی در استان بهشدت حس میشود. تئاتر مظلوم است و تئاتر عروسکی مظلومتر.»
به گفته وی، تولید نمایش «پینوکیو» پنج ماه زمان برده و ۱۵ نفر در بخشهای طراحی دکور، موسیقی، نور، صدا و اجرا مشارکت داشتهاند. اجراهای صبح ویژه مدارس و عصرها برای عموم برنامهریزی شدهاند. گروه نمایشی برنون تاکنون در ۱۲ جشنواره بینالمللی و داخلی شرکت کرده و موفق به کسب جوایز متعددی شده است.
در ادامه نشست، مسلم پناهپور، کارشناس فرهنگیهنری آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، با تأکید بر نقش نمایش در آموزش کودکان گفت: «نمایش جایگاه مهمی در رشد فکری و عاطفی کودکان دارد. در کشورهای پیشرفته، آموزش بر پایه تجربه و نمایش استوار است و خوشبختانه در سالهای اخیر توجه به این موضوع در مدارس ایران نیز افزایش یافته است.»
وی افزود: «با این حال، هنر نمایش هنوز جایگاه واقعی خود را در مدارس پیدا نکرده است. ما تلاش میکنیم اطلاعرسانی کنیم تا معلمان بیشتری با این شیوه آشنا شوند و از آن در تدریس بهره ببرند.»
عکس: حنانه قنبری



















نسیم ادیب

نظرات