به گزارش آذرانجمن، طبق گفته مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه خودرو، در عرضه جدید دیگر نیازی نیست که متقاضی خرید خودروی وارداتی مانند نوبت اول ثبتنام، مبلغی را نزد بانک بلوکه کند. آنطور که تقدسی گفته، این تصمیم به دلیل مساله «خودروهای مازاد وارداتی» گرفته شده است. وی توضیح داده که «با توجه به ظرفیت مازاد، خودروهای مازاد در سامانه بارگذاری میشوند و متقاضیان خرید این خودرو با مراجعه به سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی میتوانند خودروی موردنظر خود را انتخاب و نسبت به واریز وجه اقدام کنند.
پس از طی مراحل لازم، خودرو به مشتری تحویل داده میشود.» در نگاه اول این موضوع بسیار عجیب به نظر میرسد، چراکه طبق آمار گمرک ایران تا انتهای آبانماه واردات قطعی خودرو تنها سههزار و ۴۸۸ دستگاه بوده است و از طرف دیگر طبق آمارهای رسمی، ۳۳هزار نفر برای خرید خودروهای خارجی ثبتنام کردهاند؛ بنابراین ممکن است این پرسش برای مخاطب ایجاد شود که این ظرفیت مازاد از کجا نشات گرفته است؟ پاسخ این پرسش در بخشهای دیگری از اظهارات تقدسی نهفته است. وی در این رابطه گفته است: «از ابتدای امسال تاکنون چند بار عرضه در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی انجام شده است و تعدادی از این ۳۳هزار نفر (ثبتنامکنندگان اسفندماه) که در نوبت تحویل خودرو قرار داشتند، نسبت به انتخاب خودرو و واریز وجه اقدام کردهاند. اما با وجود چند بار عرضه، تعدادی از خودروهای وارداتی بدون تقاضا مانده و مشتری نداشتهاند؛ بنابراین مقرر شد شرایطی فراهم شود که طی دو هفته آینده این ظرفیت مازاد به متقاضیان جدید عرضه شود.» بنابراین ظرفیت مازادی که از آن یاد میشود بخشی از خودروهای وارداتی است که برای آنها تقاضایی شکل نگرفته است. تا به امروز تنها محصولاتی که به مرحله عرضه رسیدهاند، خودروهای وارداتی سایپا و پارسخودرو، یعنی چانگان و زوتی و علاوه بر آنها محصولات کیاست. همچنین تنها خودرویی که تحویل داده شده و در خیابانها نیز به تعداد کمی دیده میشود همان چانگان است؛ بنابراین شاید بتوان گفت که ظرفیت مازادی که تقدسی از آن یاد میکند مربوط به تنها خودروی چینی وارداتی است که شمارهگذاری و تحویل مشتری داده شده است. نگاهی به بازار نیز تاییدکننده همین ادعاست. این روزها رصد بازار نشان میدهد که تقاضای چانگانهای وارداتی در بازار نیز با افت قابلتوجهی همراه بوده است که این نکته را میتوان از کاهش قیمت قابلتوجه این محصول در بازار استنباط کرد. از اول مهر که بهتدریج چانگانهای وارداتی به بازار ورود کردند اختلاف قیمت معناداری با بهای اعلامی در سامانه یکپارچه و حتی قیمت نمایندگی (یعنی بعد از اضافه شدن هزینههای جانبی) داشتند؛ به طوری که اول مهر چانگان CS ۳۵ تیپ ۲ در بازار یکمیلیارد و ۶۰۰میلیون تومان خرید و فروش شد، درحالیکه بهای آن در نمایندگی یکمیلیارد و ۱۴۳میلیون تومان بود؛ بنابراین اختلاف قیمت ایجادشده در بازار به ۴۵۷میلیون تومان، یعنی حدود ۴۰درصد قیمت نمایندگی، میرسید. در مورد چانگان CS ۳۵ تیپ ۳ نیز وضعیت مشابهی حاکم بود. این محصول که قیمت نمایندگی آن یکمیلیارد و ۲۷۴میلیون تومان بود، در اولین عرضهها در بازار یکمیلیارد و ۷۳۰میلیون تومان به فروش رفت که حاکی از اختلاف قیمتی ۴۵۶میلیون تومانی بود. این اختلاف قیمت حتی اوج هم گرفت و بیشینه خود را در هفتم آبانماه ثبت کرد. هفت آبان بهای چانگان CS ۳۵ تیپ ۲ در بازار به یکمیلیارد و ۶۵۰میلیون تومان رسید تا اختلاف قیمت را به ۵۰۷میلیون تومان و ۴۴درصد برسد. چانگان CS ۳۵ تیپ ۳ نیز در این روز یکمیلیارد و ۷۷۰میلیون تومان خریدوفروش شد تا خریداران این محصول، خودروی خود را ۴۹۶میلیون تومان، معادل ۳۹درصد گرانتر از آنچه از سامانه یکپارچه خریدهاند، به فروش برسانند. اما نمودار قیمتی این دو محصول پس از آن روندی کاملا نزولی به خود گرفت که هنوز هم ادامه دارد، به طوری که روز گذشته چانگان CS ۳۵ تیپ ۲ قیمت یکمیلیارد و ۳۷۵میلیون تومان و چانگان CS ۳۵ تیپ ۳ بهای یکمیلیارد و ۴۷۵میلیون تومان را ثبت کردند تا سود خریداران این محصولات از فروش خودروی خود در بازار به ۲۰ و ۱۵.۷درصد کاهش پیدا کند. این افت قیمت محسوس چانگانها در بازار نشان از افت تقاضای قابل توجه دارد؛ بنابراین علاوه بر اظهارات تقدسی، افتوخیزهای بازار نیز تاییدکننده ادعای نبود تقاضای کافی برای چانگانهاست. اما میتوان پا را فراتر هم گذاشت. نشانهها حاکی از آن هستند که چانگان تنها خودروی چینی نبوده که در این مدت با افت تقاضا مواجه شده است، بلکه خودروهای مونتاژی نیز در وضعیت مشابهی به سر میبرند. مهدی تقدسی روز جمعه نیز گفتوگویی با خبرگزاری فارس داشت. وی در این مصاحبه تاکید کرده بود که تقاضا در سامانه یکپارچه برای خودروهای مونتاژی کاهش قابلتوجهی داشته است. به گفته وی برای محصولات برخی از خودروسازان تنها ۵ تا ۴۵درصد عرضه، تقاضا وجود داشته است. باید توجه کرد که همه خودروهای مونتاژی در ایران، چینی هستند. همچنین «دنیای اقتصاد» نیز روز پنجشنبه در گزارشی به بازار پاییزی خودرو پرداخته بود که نشان میداد از ابتدای پاییز تاکنون قیمت خودروهای مونتاژی در بازار به طور میانگین ۱.۴درصد کاهش داشته است. از مجموع این شواهد، قرائن و اظهارات میتوان بهقوت این ادعا را داشت که خودروهای چینی در بازار ایران با کماقبالی روبهرو هستند و تقریبا متقاضیان ایرانی از این خودروها روبرگرداندهاند.