به گزارش آذرانجمن به نقل از هممیهن، اگر جزو آن گروه از ساکنان تهرانید که این روزها برای جابهجایی از وسائل حملونقل عمومی مثل مترو یا اتوبوسهای BRT استفاده میکنید، پس حتما با ازدحام جمعیت و مشکلات رفتوآمد با این وسایل روبهرو شدهاید. این روزها هزینه رفتوآمدهای درونشهری یا برونشهری به علاوه تاکسیهای اینترنتی افزایش قابلتوجهی یافته است. با تمام این اوصاف هیچ گزینهای بهتر و مناسبتر از مترو برای مردم نیست؛ ولی این روزها مترو خود به مشکلی جدید برای مردم تبدیل شده است. ازدحام غیرقابل باور، خرابیهای متعدد واگنها و بهدنبال آن سردرگمی و معطل شدن مسافران و کمبود تعداد واگن و قطار نسبت به جمعیت حاضر از مشکلات جدی مردم در جابهجاییهای روزانه خود در مترو است. تعداد مسافران در پیک ساعتهای کاری به اوج خود میرسد و اگر این بین مشکلی هم به وجود بیاید، تبدیل به وضعیت غیرقابل تحملی میشود و سپس مرحله بعد از راه میرسد؛ مسافرانی که معمولا در حال رفت یا بازگشت از محل کار خود هستند و با وجود فشارهای روزانه، کلافگیها به اوج خود میرسد، آستانه صبر کاهش پیدا میکند و درگیری شروع میشود. گویا درگیری در مترو به یک پدیده معمول و همیشگی تبدیل شده است.
در این شرایط اضطراری وعده ۶۳۰ دستگاه واگن قطار و دو هزار دستگاه اتوبوس واحد از سوی شورایشهر تهران به گوش میرسد. وعدههایی که زمان دقیق برای آن معین نشده است؛ بهویژه در بحث واگنهای قطار و اتوبوسهای BRT که تولید داخل نیستند و خرید آنها مراحل زمانی و مشکلات مربوط به خود را دارد. نزدیکترین وعده، اتوبوسهای واحدند که اتفاقا استقبال کمتری نسبت به مترو و BRT از آن میشود. در سالهای گذشته شهرداران تهران مدام اعلام کردهاند در ۱۰ سال اخیر اتوبوس جدید دریافت نکردهاند و با وجود وعدههایی که از آغاز امسال درباره خرید اتوبوس داده شد، هنوز اثری از آن در شهرها قابل مشاهده نیست. درحالیکه هفت هزار دستگاه اتوبوس برای حل این بحران پیشبینی شده است، اما به گفته جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورایشهر تهران آمار اتوبوسهای فعال تهران در حال حاضر ۱۵۰۰ دستگاه است. این درحالیاست که شهردار تهران وعده داده بود تا پایان سال، آمار اتوبوسهای فعال را به ۵۰۰۰ دستگاه خواهد رساند. در کنار همه این مشکلات، شهرداری و شورایشهر تهران امسال وعده تراموا یا همان اتوبوس برقی را هم به مردم دادهاند.