تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
شماره : 40666
تاریخ : 1 آذر 1401 :: 13:27
حوزه : اجتماعی, اسلایدر, برگزیده اخبار, گزارش
در جلسه شورای شهرستان با مسئولین استانی: راهکارهای رفع مشکلات باسمنج بررسی شد رئیس شورای اسلامی شهرستان تبریز گفت: از جمله مشکلات عمده باسمنج، عدم تکمیل فاضلاب شهری باسمنج، مشکل راه های روستایی بخش باسمنج و زیرسازی، آسفالت و تعریض جاده باسمنج _ پلیس راه می‌باشد که باید مورد بررسی قرار گرفته و حل شوند.

به گزارش آذرانجمن؛ پانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهرستان تبریز با حضور شهردار باسمنج، رئیس راهداری باسمنج، مدیر آب فاضلاب آذربایجان شرقی و اعضای شورای شهرستان در ساختمان شهرداری باسمنج برگزار شد. مهدی پورقلی؛ رئیس شورای شهرستان تبریز با اشاره به دو مشکل عمده شهرستان باسمنج عنوان کرد: مشکلات عمده ای که در شهرستان باسمنج باید مورد بررسی قرار گرفته و حل شود؛ مشکل فاضلاب شهری باسمنج، مشکل راه های روستایی بخش باسمنج و زیرسازی، آسفالت و تعریض جاده باسمنج _ پلیس راه می‌باشد. یوسف عنصری، رئیس شورای اسلامی شهر باسمنج در خصوص اخذ مجوز ورود و خروج از اتوبان کسایی با هزینه شهرداری باسمنج بیان کرد: همانطور که می‌دانید مجوز برای ورودی و خروجی اتوبان کسایی خواسته چند ساله مردم باسمنج است. در سالیان گذشته مکاتباتی در خصوص اخذ مجوز برای ورود و خروج از تقاطع هروی به شرط تملک شهرداری داده شد اما به دلیل عدم توانمندی شهرداری این عمل تحقق نیافت؛ اما در حال حاضر فرصت برای دریافت مجوز با تملک شهرداری ممکن شده است. وی با اشاره به مشکل تعریض و آسفالت ریزی جاده قدیم باسمنج به قزلجه میدان، افزود: راه ارتباطی مسیر باسمنج به قزلچه میدان دومین مشکل شکل گرفته در باسمنج است. در بازدید از وضعیت نامطلوب آسفالت این منطقه با استاندار آذربایجان‌شرقی، قرار بر حداقل تعریض آسفالت این منطقه شد اما تا به الان هیچگونه اقدامی صورت نگرفته است. وی با بیان اینکه تقاطع راه آهن به جاده باسمنج_ هروی نیاز به اصلاح و تعریض دارد، گفت: در تقاطع راه آهن با مسیر جاده هروی پلی طراحی شده که این پل امکان دوباند کردن مسیر جاده را از ما سلب می‌کند. دهانه‌ی ۶ الی ۵ متری در این محل تعریف شده که در چنین شرایطی امکان تعریض خیابان وجود نداد‌. وی ادامه داد: با توجه به زیاد شدن رفت و آمد در این منطقه، قرار بر این شد تا سال آینده با تایین بودجه از طرف شهرداری بر این محل این مشکل هرچه زودتر حل شده و تعریض خیابان صورت گیرد. عنصری با انتقاد از تقاطع اتوبان به باسمنج در نزدیکی پلیس راه که غیراصولی بوده و مهندسی نمی‌باشد، اظهار کرد: با توجه به جاده ای که در تقاطع اتوبان به باسمنج در نزدیکی پلیس راه طراحی شده، در واقع خیانت به حق مردم است. وی اضافه کرد: پل طراحی شده در این جاده، باعث حادثه خیز شدن این تقاطع شده است. بر اساس این طراحی حتی از فاصله بیست متری هم امکان دید وجود ندارد و باعث بیشتر شدن تصادفات هنگام عبور از پل شده است. وی خواستار توسعه شبکه فاضلاب شهری باسمنج بوده و خاطرنشان کرد: خط لوله آب ۷۰۰ متری که قرار بود با دریافت مجوز حفاری از شهرداری، مشکل توسعه شبکه فاضلاب این شهر را حل شود، در حال حاضر نه تنها رفع نشده بلکه از نظر سلامتی نیز جان مردم را تهدید می‌کند و خطرات زیست محیطی را برای باسمنج ایجاد کرده است. وی تشریح کرد: بر اساس صورت جلسه قرار است هر خانواده سه و نیم میلیون خودیاری جهت رفع مشکل فاضلاب بپردازند و اداره آب فاضلاب نیز به زودی شبکه فاضلاب را حل و فصل کند. کاوه صدق روحی بخشدار بخش باسمنج یادآور شد: ما ۳ هفته ای است که به شدت پیگیر راه حل عملیاتی در حوزه راه و آب و فاضلاب هستیم تا یک راه برون رفتی تعریف شود و چالش های شهر باسمنج بیشتر از این نشود. وی افزود: اما اگر ما منتظر راه حل عملیاتی باشیم؛ تنش آبی این منطقه به فاز جدیدی ورود خواهد کرد و باید هر چه سریع‌تر نیاز به احداث تصفیه خانه جهت رفع مشکل ایجاد شده اقدام کنیم و امیدواریم محل انتخابی احداث این تصفیه خانه تثبیت شده و تشکیل شبکه فاضلاب به مرحله اجرا برسد. صدق روحی اظهار کرد: امیدواریم هم افزایی مجددی برای تامین آب بخش باسمنج از مسیر های پیش بینی شده از جمله رینگ شمالی، شهر باسمنج و بخش باسمنج از روستاها صورت گیرد. وی در خصوص چالش مشکلات راهداری نیز تاکید کرد: گام به گام قرار است بر اساس اولویت های تایین شده نسبت به مشکلات راهداری از جمله ورود و خروجی اتوبان باسمنج و چالش های موجود در حوزه آب به زودی حل شود و مسیر روستا ها در آستانه آسفالت ریزی قرار بگیرد. جابر اشجاری، عضو شورای اسلامی شهر باسمنج، با بیان اینکه بدون تصفیه خانه، شبکه فاضلاب کار کردیم و عاقبت دیدیم که نتیجه چی شد؛ اظهار کرد: اگر محل تصفیه خانه مشخص شود اعتبار این محل از کجا تامین خواهد شد؟ وی ادامه داد: قبل از شروع به کار خط لوله آب ۷۰۰ متری، که به خاوران متصل می‌شود؛ اطمینان حاصل کنیم که اولویت اول توسعه شبکه فاضلاب مردم باسمنج است تا مردم نیز متقاعد شود. وی خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم برای اطمینان خاطر کردن افکار عمومی، همزمان شبکه ۳ کیلومتری فاضلاب را با ۳ کیلومتر لوله گذاری آب شرب جلو ببریم. خانی، مدیر کل آب فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی در خصوص اقداماتی که برای رفع این مشکلات انجام خواهد شد، توضیح داد: با توجه به پتانسیل هایی که در این شهر موجود است، با همکاری سازمان برنامه بودجه مشکل آب شرب بخش باسمنج تا پایان سال ۱۴۰۱ حل خواهد شد. وی افزود: با حل مشکلات شهر باسمنج عنوان شهر، ویترین شهرستان تبریز در آینده خواهد شد، زیرا هر ساله از طریق پلیس راه میلیون ها مسافر از این شهر عبور می‌کنند؛ کسی که بعد از ۵ سال از این محل عبور کند دروازه ای از اروپا را در این شهر مشاهده خواهد کرد‌. وی گفت: جمعیت این شهر در آینده ۴ برابر خواهد شد، که این حسن آبادی خوبی دارد، اما شهر برای این تعداد جمعیت نیازمند زیر ساخت های آب و فاضلابی است؛ باسمنج بهترین نقطه در تامین منابع آب های زیر زمینی است اما به دلیل تصمیم های نابجا استفاده درست محقق نشده و مردم در حال حاضر در استفاده از چشمه ها دچار بعضی تنش ها شده‌اند. وی با اشاره به مشکل آبی خود باسمنج نیز تاکید کرد: برای حل مشکل آب باسمنج مقرر است که شورای شهر باسمنج در جهت حفاری با آب فاضلاب همکاری نماید تا آب فاضلاب به نسبت تکمیل مخزن اقدامات لازم صورت بگیرد. وی تصریح کرد: امروزه می‌دانید که تصفیه خانه ها هم به طرف مدرنیزه شدن روی آورده و همسایه خانه های مسکونی شده است؛ امیدواریم محل انتقال به این صورت تثبیت شده و شروع به کار کند. وی از ایجاد همزمان شبکه ۳ کیلومتری فاضلاب با ۳ کیلومتر لوله گذاری آب شرب برای شهر باسمنج موافقت کرده و گفت: می‌توان بصورت همزمان مجوز حفاری برای لوله گذاری آب شرب توسط شهرداری صادر کرده و آب فاضلاب نسبت به شروع عملیات شبکه فاضلابی اقدام کند. همچنین مسیب زاده؛ رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای از هزینه کرد بیش از ۱۲ میلیارد تومان در مسائل راهداری در سال ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: ما در حوزه راهداری بخش باسمنج مبلغی بالغ بر ۱۵ میلیارد در سال ۱۴۰۱ هزینه کرده ایم؛ عمده مشکلاتی که در این بخش داریم؛ نخاله های ساختمانی در کنار جاده هروی است که چهره منطقه را آلوده میکنند. وی ادامه داد: مشکل تردد کامیون های حمل پوکه نیز از مشکلات عمده بخش باسمنج می‌باشد. همچنین محور اسکندر، طویقون، ۱۲ کيلومتری جاوار و محور آرپا درسی تا خواجه وضعیت چندان خوبی ندارد و به روکش آسفالت نیاز دارد و امید داریم پس از ابلاغ مبادله قرار داد ها این اقدام اجرا شود. وی همچنین اظهار کرد: از دیگر برنامه های آتی اداره راه آسفالت ریزی جاده کلوک درق بوده که در اولویت قرار گرفته است؛ روکش آسفالت جاده دیزج لیلی خانی نیز با ابلاغ شدن به اجرا درخواهد آمد. گفتنی است؛ مجوز ورود و خروج آزاد راه با توجه به اینکه آزاد راه در دست سرمایه گذاری می‌باشد خارج از اقدام اداره راهداری می‌باشد و بایستی مجوز از طریق اداره کل پیگیری شود. انتهای پیام/