تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
شماره : 21792
تاریخ : 27 آذر 1400 :: 14:08
حوزه : اسلایدر, برگزیده اخبار, فرهنگی, ویژه, گزارش
تبریز در تولید آثار سینمایی رقیب تهران خواهد شد گزارش آذرانجمن از میزگرد پژوهشی موسسه الف؛ تبریز در تولید آثار سینمایی رقیب تهران خواهد شد میزگرد تاثیرات اکران فیلم های بومی آذربایجان در سینمای معاصر ایران، ۲۵ آذرماه ۱۴۰۰ در مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن تبریز با حضور منتقدین، مدرسین، هنرمندان عرصه سینما و تئاتر و دانشجویان برگزار شد.

گروه فرهنگ و هنر آذرانجمن/عاطف احدپور: میزگرد تاثیرات اکران فیلم های بومی آذربایجان در سینمای معاصر ایران، ۲۵ آذرماه ۱۴۰۰ در مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن تبریز با حضور منتقدین، مدرسین، هنرمندان عرصه سینما و تئاتر و دانشجویان برگزار شد. سینمای آذربایجان نواندیش است عزیزالله حاجی مشهدی، منتقد و مدرس سینما در میزگرد تاثیرات اکران فیلم‌های بومی آذربایجان در سینمای معاصر ایران عنوان کرد: مردم از فیلم تکراری، سوژه تکراری و حرف های کلیشه ای صدبار گفته شده خسته شده‌اند، وقتی پای خیلی از فیلم ها می‌نشینیم به راحتی می توانیم آخرش را حدس بزنیم، وقتی شما می خواهید به زبان تصویر و سینما حرف بزنید، حتما باید از سازوکار بدیع و کاملا متفاوت دیگری استفاده کنید که بنظر بنده سینمای آذربایجان در تلاش است تا این اتفاق بیفتد. وی اضافه کرد: وقتی از آذربایجان حرف می زنم به تقسیمات استانی کشور فکر نمی کنم بلکه به عنوان یک واحد یکپارچه ورای این تقسیمات نگاه می کنم. تولیدات سینمایی جریان سازی که در دهه ۶۰ در آذربایجان بصورت هوشمندانه توسط محمد زاده و یدالله صمدی پی ریزی شد و همان جریان که در آن دوران آغاز شد امروز در برادران ارک، کارگردانان فیلم دری و اصغر یوسفی نژاد کارگردان فیلم ائو دیده می شود. وی تاکید کرد: اگر از من پرسیده شود که سینمای آذربایجان چه ویژگی ها و مزیت هایی دارد، می گویم که این سینما نگاه نو و خلاقانه دارد، حرف تکراری نمی زند، نو اندیش است و می خواهد تغییر ذائقه دهد. تبریز در تولید آثار سینمایی رقیب تهران خواهد شد عبدالحسین لاله، هنرمند، پژوهشگر و رئیس فرهنگستان هنر در این میزگرد بیان کرد: چهار سال پیش بنده گفتم که تبریز دومین قطب سینما و تئاتر ایران خواهد شد و امروز نه تنها تبریز این جایگاه را به دست آورده، بلکه با وجود روند فعلی و پتانسیل ها و استعداد هایی که در این شهر و منطقه وجود دارد، تبریز در آینده خیلی نزدیک در تولید آثار سینمایی رقیب تهران خواهد شد. لاله گفت: واقعیت امر بر کسی پوشیده نیست که تهران بخاطر تمرکز امکانات و قرار گرفتن بودجه های میلیاردی در اختیار افراد معدود در حال دوپینگ هنری می‌باشد، درحالی که هنرمندان بومی ما از جمله آقای اصغر یوسفی نژاد و برادران ارک با مشکلات فراوان فیلم سازی می کنند. سینمای ملی فقط سینمای تهران نیست وی افزود: اولین هفته پژوهش سینمایی در کل ایران بعد از تهران در تبریز به لطف آقای دکتر بیگ نژاد و موسسه الف برگزار می شود و خیلی متاسف هستم که از مسئولین کسی را در جلسه نمی بینم. آقای اصغری نژاد وقتی فیلم ائو را با تمام مشکلات تولید کرد، نشان داد که سینمای ملی فقط سینمای تهران نیست. سینمای ملی سینمایی است که مربوط به فاکتورهای بومی می باشد و توسط هنرمندان و سینماگران در جای جای این کشور تولید می شود. درخشش سینمای آذربایجان در عرصه ملی و بین المللی هادی افتخارزاده، بازیگر تئاتر و سینما در اولین هفته پژوهش سینمایی موسسه الف گفت: تا دیروز سینما در تهران خلاصه می‌شد و بسیار خوشحالم که ما امروز در مورد سینمای آذربایجان صحبت می کنیم. سینمایی که دارای هویت و شناسنامه می‌باشد و این مسئله بسیار مهمی است. وی اشاره کرد: وقتی ما از یک سینمای بومی صحبت می کنیم، این سینما باید تمام مولفه های فرهنگی، ادبی، زبانی، فولکلور، آداب و سنن آن منطقه و جغرافیا را داشته باشد و سینماگری که در آن جامعه بزرگ شده و تمام ریشه اش در آن فرهنگ قرار دارد وقتی از یک نگاه هنری، اثری تولید می کند تمام این مولفه ها را باید در بر بگیرد. فیلم هایی که امروز توسط سینماگران آذربایجان تولید می شوند، نوید آینده ای درخشان برای سینمای آذربایجان در عرصه ملی و بین المللی را می دهند. چنان که تاکنون نیز تمامی فیلم های تولید شده توسط هنرمندان آذربایجان جوایز ارزشمندی از جشنواره های ملی و بین المللی دریافت کرده اند. سینمای بومی به عنوان یک پدیده طبیعی اصغر یوسفی نژاد، فیلمساز و منتقد سینما تبیین کرد: متاسفانه تعریف سینمای بومی را به مسائل غیر واقعی گره زده اند و می خواهند این سینما را یک پدیده عجیب و غریب ارائه کنند. فیلم سازی که با فرهنگ تهران بزرگ شده حتما باید با فرهنگ خود فیلم بسازد و بنده نیز وقتی اثری تولید می کنم باید بر اساس مولفه های فرهنگی خودم فیلم بسازم. وی افزود: ما به عنوان یک انسان چه داشته هایی داریم؟ فکرمان، نگاه مان و هویت مان از چه چیزهایی تشکیل شده است؟ فیلم ساز باید خیلی وفادارانه بر اساس داشته های خود فیلم بسازد، ما هر چقدر بر این داشته خود نقد بزنیم یعنی یک فیلم ساز بومی هستیم. فیلم ساز بومی صرفا مسائلی را مطرح نمی کند که محدود به یک بوم و زبان باشد، بلکه حرفی را می زند که مخاطبش بشر باشد یعنی همان چیزی که سینما به دنبال آن است، منتها با آن نگاه اصیل خودش، نگاهی که به فیلم، هویت و طراوت می دهد و این امر، تازگی به وجود می آورد. با مولفه هایی که بنده گفتم آن سینماگری که در تهران یا هر کجای دنیا فیلم بسازد، فیلم ساز بومی محسوب می شود بنابراین باید به سینمای بومی بعنوان یک پدیده طبیعی نگاه کنیم. زبان، مولفه مهم سینمای آذربایجان اکبر شریعت، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر در میزگرد تاثیرات اکران فیلم های بومی آذربایجان در سینمای معاصر ایران تاکید کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم، زبان یکی از مولفه های مهم یک اثر بومی می باشد. ما بازیگران خیلی توانمندی در تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان داریم که وقتی برای تست بازیگری به تهران می روند، مسئله ای که باید حلش کنند مسئله لهجه است، مسئله لهجه آنچنان در سینما و تئاتر پایتخت اهمیت دارد که توانمندی و تلاش یک بازیگر در وهله دوم و سوم قرار می گیرد. من خاطرات زیادی از بازیگرانی دارم که بخاطر لهجه ای که داشتند و علی رغم تمام تلاشی که کرده بودند با صفت شهرستانی نامیده می شدند. یعنی بازیگر شهرستانی از آن منبع قدرت دور می باشد و به شکل تحقیرآمیزی «بومی» نامیده می شود مانند همان تعبیری که سینمای آمریکا برای سرخپوستان ساخته است. شریعت ادامه داد: جوان های امروز برخلاف جوانان دوره قبل که جسارت کافی از خود نشان ندادند با افتخار به زبان خود حرف می زنند و می نویسند و می خواهند اثرهای هنری به زبان خود تولید کنند و با افتخار فارسی را با لهجه ترکی حرف می زنند. مسئله زبان به نظر من مهم است بدلیل این که شما اگر در تهران و نیویورک به زبان ترکی فیلم بسازید، فیلم ترکی می سازید، پس مسئله جغرافیا نیست و آنچه که مهم است مسئله زبان می باشد. انتهای پیام/