تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
شماره : 19450
تاریخ : 20 آبان 1400 :: 13:38
حوزه : اخبار داغ, اسلایدر, اقتصادی, برگزیده اخبار, گزارش
گول تبلیغات لوازم خانگی بانه را نخورید! گزارش آذرانجمن از کلاهبرداری لوازم خانگی؛ گول تبلیغات لوازم خانگی بانه را نخورید! آذرانجمن: در پرس و جویی از اهالی بازار مشروطه، بزرگ‌ترین بازار تجاری لوازم خانگی تبریز متوجه می شویم که وضعیت این صنف در سایه کرونا و تحریم ها بغرنج بوده اما در این میان کالاهای تقلبی به اصطلاح بانه، کار در این بازار‌ را پیش از بیش کساد کرده است.

گروه اقتصادی آذرانجمن/عاطف احدپور: در پرس و جویی از اهالی بازار مشروطه، بزرگ‌ترین بازار تجاری لوازم خانگی تبریز متوجه می شویم که وضعیت این صنف در سایه کرونا و تحریم ها بغرنج بوده، اما در این میان کالاهای تقلبی به اصطلاح بانه، کار در این بازار‌ را بیش از پیش کساد کرده است. لوازم خانگی بانه، سفارش محصولات بانه، واردات لوازم خانگی از بانه و... اینها همه تبلیغاتی هستند که روزانه به صورت اینترنتی و پیامکی دیده می‌شود. اما چقدر از این تبلیغات واقعی است؟ افزایش محسوس قیمت‌ها از یکسو و برهم خوردن ضریب عرضه و تقاضا باعث شده تا بستر عرضه کالا‌ها و محصولات قاچاق هموار شود، طبیعتا در چنین اوضاعی شرایط برای حضور محصولات قاچاق فراهم شده و کم نیستند کالا‌ها و محصولاتی که به اسم تولیدات کره‌ای یا اروپایی، اما در واقع جعلی و بی‌اصالت به فروش می‌رسند. محمد محمودی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی وصنوف همگن تبریز در گفتگو با خبرنگار آذرانجمن عنوان کرد: صنعت لوازم‌خانگی همچون بسیاری دیگر از صنایع با مشکلاتی از جمله تداوم تحریم ها و کرونا مواجه شده است، هرچند تحریم‌ها شرایط را هم برای تولید کنندگان و فروشندگان سخت کرده اما ما از شرکت‌های داخلی انتظار داریم تهدید ها را به فرصت تبدیل کرده و با کاهش قیمت و بالا بردن کیفیت محصولات بخش بزرگی از بازار کشور را در اختیار بگیرند. محمد محمودی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی وصنوف همگن تبریز وی افزود: کالای قاچاق به موضوعی چالش برانگیز در اقتصاد کشور تبدیل شده و بخش قابل توجهی از نارسایی‌ها و مشکلات امروز اقتصادی کشور، ریشه در این پدیده تلخ دارد. بدون تردید، مقابله و مهار این نارسایی، از ضروریاتی است که در طول سالیان اخیر به کرات مورد تاکید کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی، مسئولان و مدیران دلسوز قرار گرفته است. او اضافه کرد: بخش نظارت کمرنگ شده و اعتماد عمومی نیز در مورد برند تولیدات ملی و به خصوص برخی از محصولات داخلی از بین رفته است. شرایط به گونه‌ای شده که با گسترش خرید‌های اینترنتی بسیاری از اقلام به نام بانه و تولیدات خارجی با برند‌های معروف به متقاضیان پیشنهاد می‌شود. رئیس اتحادیه لوازم خانگی تبریز بیان کرد: متاسفانه درحال‌حاضر برخی از کالا‌های ایرانی به بانه منتقل شده و در آنجا با لحاظ کردن برخی تغییرات در بسته‌بندی و نصب نشان‌هایی خاص تحت عنوان برند‌های خارجی به متقاضیان عرضه می‌شوند. این کالا‌ها با ارسال پیامک یا تبلیغات در فضای مجازی به مشتریان فروخته می‌شوند و متقاضیان بعد از خرید و در هنگام مصرف به اصل نبودن آنها پی می‌برند. ساسان منصوری، فعال حوزه اقتصادی به آذرانجمن گفت: شهرهای مرزی همچون بانه که به دلیل نزدیکی با عراق در سالهای قبل می توانستند لوازم خانگی اورجینال را بدون پرداخت مالیات به ایران وارد کنند و با قیمت های پایین تر از نمایندگی های تبریز و تهران به فروش برسانند، توانسته بودند به قطب کالای قاچاق در کشور مشهور شوند. تا اینکه واردات کالای قاچاق از این مرزها ممنوع و تا حد زیادی محدود شد و در نتیجه کارگاه هایی در آن مناطق شکل گرفت و کالاهای چینی و همچنین کالاهای ایرانی، به اسم برند های معروف با قیمت های کذایی به فروش می رسد. وی افزود: نکته جالب این است که در بانه محصولات بعضی برند های معتبر جهانی با مدل هایی عرضه می شود که شرکت اصلی از آنها اصلا خبر ندارد! و چنین مدل هایی در اصل تولید نمی شود و وجود خارجی ندارد، بلکه تمام این محصولات جعلی هستند و در کارگاه هایی با تغییر بدنه، قطعات، اسامی و برچسب‌گذاری به اسم برندهای سامسونگ، بوش، بکو، ال جی روانه بازار می شوند. یکی از خریدران این محصولات به آذرانجمن توضیح داد: برای خرید جهیزیه دخترم به پیشنهاد همکارم به بانه رفتیم اکثر وسایل ضروری خانگی که برای شروع هر زندگی مشترکی لازم است را از بازار بانه خریداری کردیم و بعد از گذشت مدتی به کمک یکی از دوستان متخصص در حوزه لوازم خانگی متوجه شدیم که اکثر لوازم خریداری شده اصل نبوده و کیفیت مدنظر مان را نداشت. امین نقی زاده، از فروشندگان لوازم خانگی در تبریز در مصاحبه با آذرانجمن بیان کرد: لوازم خانگی ایرانی و چینی بدون نام به شهرهای مرزی از جمله بانه منتقل می شود و در آنجا برچسب گذاری و بسته بندی شده و به تمام شهرهای کشور منتقل می‌شود. مشتریان از روی ناآگاهی به سمت لوازم خانگی تقلبی می روند و به طمع قیمت پایین مورد کلاهبرداری قرار می‌گیرند. مثلا جاروبرقی بوش را به قیمت دومیلیون پانصد به قیمت مشابه جاروبرقی پارس خزر خریداری می کنند. در واقع مصرف کننده، کالای فیک و تقلبی را به قیمت کالای ایرانی خریداری می کند در حالی خود متوجه این مسئله نیست. وی در خصوص نحوه تشخیص کالای تقلبی و اصل بیان کرد: مصرف کنندگان خصوصا زوج های جوان، کالاهایی ترجیح می دهند که دارای رنگ بندی های مختلف باشد و رنگ های متنوع را در دکوراسیون خانگی ست می کنند. عرضه کنندگان کالاهای تقلبی نیز هوشمندانه محصولاتی ارائه می کنند که دارای رنگ بندی های متنوع باشد. اما در برندهای اصلی اینگونه نیست و هر رنگ کد مخصوص خود را دارد و تغییر ناپذیر است، مصرف کنندگان از این طریق می توانند به اصل یا تقلبی بود لوازم خانگی پی ببرند. انتهای پیام/