تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
شماره : 14976
تاریخ : 10 اسفند 1399 :: 11:40
حوزه : اجتماعی, برگزیده اخبار
محمدباقر نوبخت؛ ایستگاه خاوران خط آهن میانه-تبریز تا پایان سال تکمیل می‌شود قطعه دوم طرح ۲ خطه کردن راه‌آهن میانه - تبریز در حدفاصل شهرستان بستان‌آباد تا ایستگاه خاوران در جنوب‌شرق تبریز به طول ۴۲ کیلومتر مراحل آخر را برای اتمام و افتتاح سپری می‌کند.

گروه اجتماعی آذرانجمن: رئیس سازمان برنامه و بودجه در جریان بازدید اخیر خود از انتهای خط آهن میانه - بستان آباد،  با ابراز امیدواری نسبت به رسیدن زودهنگام این قطار به ایستگاه خاوران، گفت: باید هر چه بیشتر تلاش شود تا قطار تبریز به میانه به صورت کامل تکمیل شود. محمدباقر نوبخت افزود: راه‌آهن میانه-تبریز یکی از طرح‌های بسیار مهم زیربنایی کشور است که با پیگیری‌های صورت گرفته، توانستیم مسیر میانه تا بستان‌آباد را سال گذشته با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری برسانیم. وی با اشاره به مزایای این پروژه از جمله کاهش بیش از ۱۰۰ کیلومتری مسیر ریلی تهران تا تبریز و بهبود مشخصات فنی این مسیر، گفت: بخش دوم این طرح از ایستگاه بستان‌آباد تا ایستگاه خاوران تبریز به طول ۴۲ کیلومتر تا پایان سال جاری تکمیل می‌شود. نوبخت خاطرنشان کرد: تاکنون از مجموع اعتبار مصوب برای این پروژه، ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی برای احداث ابنیه و تجهیزات ایستگاه خاوران پرداخت شده و مابقی اعتبار نیز تا پایان سال جاری پرداخت خواهد شد.

 بازدید وزیر راه و شهرسازی از ایستگاه قطار در حال ساخت «خاوران» در جنوب شرق تبریز

وزیر راه: اتمام خط‌آهن میانه - تبریز نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است

وزیر راه و شهرسازی کشورمان نیز دوم دی ماه امسال در سفر به آذربایجان شرقی اعلام کرد: اتمام باقیمانده مسیر خط آهن تبریز - میانه در حدفاصل خاوران تا تبریز ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. محمد اسلامی در بازدید از پل باسمنج خط آهن میانه - تبریز با اشاره به افتتاح قطعه اول طرح دو خطه کردن راه آهن میانه - تبریز به طول ۱۳۲ کیلومتر در سفر سال قبل رییس جمهوری به استان افزود: باقی مانده مسیر در ۲ بخش اجرا می شود که یک بخش آن به طول ۴۲ کیلومتر تا ایستگاه خاوران و بخش دیگر نیز از ایستگاه خاوران تا ایستگاه راه آهن تبریز به طول حدود ۳۰ کیلومتر است که با بهره برداری از کل مسیر، این خط ریلی به مسیر اروپا و قفقاز متصل می شود. اسلامی یادآوری کرد: بخشی از این مسیر روی زمین و ۲۰ کیلومتر آن نیز در زیر زمین اجرا می شود؛  پل باسمنج نیز بزرگ ترین پل واقع در این مسیر است که طول آن یکهزار متر و دارای ۲۰ دهنه ۵۰ متری می باشد. وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد با بهره برداری کامل از این مسیر، یک قطعه دیگر ریلی در کشور و منطقه به وجود آید ضمن اینکه خط آهن میانه – تبریز، خط آهن اروپایی ماست و از اهمیت ویژه ای برای ترانزیت کالا برخوردار بوده و با توجه به اینکه خط ریلی قفقاز نیز باز شده است، عبور دو خط ریلی از تبریز برای ما حیاتی است. اختصاص ۶۵۰ میلیارد تومان بودجه برای اتمام قطعه بستان آباد - تبریز در همین حال معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: تلاش می کنیم پروژه احداث خط آهن بستان آباد به تبریز در شهرک خاوران تا قبل از پایان دولت بهره برداری شود. جواد رحمتی نهم بهمن ماه امسال در حاشیه بازدید از پروژه احداث خط‌آهن بستان آباد به تبریز و ایستگاه راه‌آهن خاوران، اظهار داشت: برای این پروژه در سال جاری ۴۸۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود اما تاکنون بیش از ۶۵۰ میلیارد برای آن تخصیص یافته است. وی ادامه داد: سعی می کنیم که زیرسازی این پروژه حداکثر تا ۲ ماه آینده تمام شود و روسازی و ایستگاه این خط آهن در خاوران نیز تا پایان اردیبهشت آینده به اتمام می رسد. معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: برای ایستگاه فعلی تبریز هنوز تصمیمی گرفته نشده است، اما اصرار ما این است که این خط آهن زیرسطحی باشد، زیرا اجرای روسطحی این پروژه جلوی توسعه استان را می‌گرفت و به همین دلیل ما با اجرای روسطحی مخالفت کردیم. وی افزود: سعی می کنیم ایستگاه بین خاوران و ترمینال تبریز هم برای قطار تبریز - میانه و هم برای حمل و نقل درون شهری استفاده شود که این فاصله به عنوان ابتدای خط ۳ و انتهای خط ۲ مترو به صورت رینگ وصل و توسط اتوبوس ریلی پوشش داده می شود. منبع: ایرنا انتهای پیام/